Китайська ракета з невідомим вантажем врізалася в Місяць: результати розслідування

Авіакосмічні інженери опублікували статтю-розслідування щодо природи об’єкта, який 4 березня 2022 року врізався у Місяць. Вони підтвердили, що це був прискорювач китайської ракети, який блукав у космосі з 2014-го. Проте до нього був прикріплений якийсь невідомий вантаж.

Знімок Землі та Місяця, зроблений місією «Чан'е-5-Т1»
Знімок Землі та Місяця, зроблений місією «Чан’е-5-Т1». Джерело: planetary.s3.amazonaws.com

Зіткнення з Місяцем

На початку 2022 року коло любителів астрономії сколихнула звістка про те, що якийсь невідомий об’єкт має врізатися у Місяць. Він отримав позначення WE0913A. Деякий час природа його була нез’ясованою. Вчені підозрювали, що це — ступінь ракети Falcon 9 компанії SpaceX. Проте незабаром ця версія буля спростована.

Дослідники дійшли висновку, що це прискорювач китайської місії «Чан’е-5-Т1». Проте представники космічних організацій країни відмовилися це підтверджувати. Після того, як 4 березня 2022 WE0913A врізався у Місяць, інтерес до нього згас.

І ось авіакосмічні інженери з Університету Аризони опублікували статтю, у якій розкрили таємницю цього зіткнення. Вони підтвердили, що об’єкт був прискорювачем місії «Чан’е-5-Т1». Це відомо достеменно, адже його перед тим відстежували протягом 7 років.

Пара кратерів, що утворилася внаслідок зіткнення
Пара кратерів, що утворилася внаслідок зіткнення. Джерело: 10.3847/PSJ/acffb8

Загадковий вантаж

Однак дослідники виявили нову загадку. Річ у тім, що WE0913A залишив на поверхні Місяця незвичайний подвійний кратер, ніби він являв собою не один, а два окремих об’єкти. Це дуже цікаве спостереження з огляду на те, що його поведінка перед зіткненням була досить дивною, якщо вважати, що це — справді прискорювач.

Річ у тім, що прискорювач — це легка труба, до одного з кінців якої прикріплений важкий двигун. Центр ваги у ній має бути сильно зміщений. Вона має тенденцію крутитися за некерованого польоту. Проте нічого подібного у випадку «Чан’е-5-Т1» не спостерігалося.

Дослідники зробили висновок, що до прискорювача всі ці роки був прикріплений якийсь невідомий вантаж, який і вирівнював центр ваги. Він же був відповідальний за утворення другого кратера. Проте що це було, лишається невідомим.

Коли у 2014-му запускали «Чан’е-5-Т1», її основним навантаженням був науковий апарат, що кілька разів облетів навколо Місяця. Разом із ним навколо нашого супутника мандрувала і приватна місія Manfred Memorial Moon Mission. Обидва ці апарати повернулися на Землю. Проте ніхто не може гарантувати, що китайці не прикріпили до ступеня ще щось військове.