SpaceX виправдали у «бомбардуванні» Місяця

Проведені астрономами розрахунки показали, що ступінь, який 4 березня впаде на зворотний бік Місяця, не може бути частиною ракети Falcon 9. Швидше за все, він належить китайській ракеті «Чанчжен-3C», яка використовувалася для запуску місії «Чан’є-5Т1».

Ракета, яка впаде на Місяць

Наприкінці січня 2022 року астроном Білл Грей, який є одним із творців проєкту Project Pluto, у межах якого здійснюється відстеження навколоземних об’єктів як природного, так і штучного походження, зробив цікаву заяву. Проведені ним розрахунки показали, що 4 березня 2022 року на зворотний бік Місяця впаде відпрацьований ракетний ступінь. Грей дійшов висновку, що йдеться про другий ступінь носія Falcon 9, який використовувався для запуску супутника DSCOVR у лютому 2015 року.

Фото ступеня, що впаде на Місяць 4 березня 2022 року. Джерело: Gianluca Masi

Новина про майбутнє падіння ступеня Falcon 9 на Місяць викликала великий ажіотаж як у науковій спільноті, так і у звичайних ЗМІ. Дійшло до того, що деякі видання звинуватили SpaceX у забрудненні Місяця. Навіть Європейське космічне агентство (ESA) опублікувало спеціальний матеріал, у якому розповіло про те, що під час реалізації міжпланетних місій завжди намагається залишати достатньо палива на ступенях, щоб виводити їх на стабільні орбіти навколо Сонця. Як приклад навели недавній запуск телескопа James Webb.

На початку лютого астрономам вдалося зазнімкувати ступінь і підтвердити, що він справді впаде на Місяць. Але при цьому з’ясувалося, що сталася помилка, і він є не частиною SpaceX, а зовсім іншої ракети.

Помилка астрономів

Помилка вперше була помічена співробітником Лабораторії інженерного руху NASA Джоном Джіорджіні (Jon Giorgini). Він звернув увагу на те, що траєкторія, що використовується для виведення DSCOVR, проходила далеко від Місяця. Отже, буде досить дивно, якщо вона раптом зіткнеться з супутником нашої планети.

Після цього Білл Грей перевірив ще раз дані та визнав, що припустився помилки. За його словами, вона була допущена ще 2015 року. Тоді астрономи виявили раніше невідомий об’єкт, який отримав позначення WE0913A, і незабаром класифікували його як другий ступінь Falcon 9.

Пуск ракети «Чанчжен-3С». Джерело: CNSA

Перевірка даних показала, що WE0913A не має стосунку до Falcon 9. За словами Грея, після додаткових розрахунків він дійшов висновку, що насправді це третій ступінь китайської ракети «Чанчжен-3C». Вона використовувалася для запуску в жовтні 2014 зонда «Чан’е-5Т1». Його метою було відпрацювання технологій, які згодом використовувалися під час проєктування місії «Чан’є-5», що доставила на Землю зразки місячного ґрунту.

Місія «Чан’е-5Т1»

«Чан’е-5Т1» складався з повертального апарата з прототипом капсули для зберігання місячного ґрунту та службового модуля. Повертальний апарат облетів Місяць й успішно повернувся на Землю. Службовий модуль був виведений на орбіту навколо точки Лагранжа L2 системи Земля-Місяць і відпрацював низку маневрів.

Зворотний бік Місяця та Земля очима апарата «Чан’є-5Т1». Джерело: CNSA, Xinhuanet

Що стосується третього ступеня «Чанчжен-3C», то він також облетів Місяць, після чого пролетів повз Землю та вийшов на витягнуту 14-денну орбіту. Її довжина становить 12,4 м, маса — приблизно 3 тонни. Цікаво, що у корпусі ступеня закріплений невеликий космічний апарат 4M (Manfred Memorial Moon Mission). Він став першим в історії приватним вантажем, відправленим до Місяця.

Варто зазначити, що зміна «приналежності» жодним чином не позначиться на долі ступеня. 4 березня він впаде в районі екватора на звороті Місяця. Це буде перший випадок, коли створений людиною об’єкт ненавмисно впаде на поверхню супутника нашої планети.

За матеріалами https://arstechnica.com