«Чан’е-5» доправив на Землю наймолодші зразки місячних порід

Аналіз зразків місячного ґрунту, доправлених на Землю китайською місією «Чан’е-5», показав, що їхній вік не перевищує 2 млрд років. Це свідчить про те, що вулканічна активність на природному супутнику нашої планети тривала довше, ніж вважалося раніше.

Панорама місячної поверхні, відзнята посадковим апаратом «Чан’е-5». Джерело: CNSA/Handout via Xinhua

Метою запущеної у грудні 2019 року місії «Чан’е-5» був пік Рюмкера — вулканічна формація, розташована на зворотному боці Місяця. Планетологи припускали, що вона сформувалася пізніше, ніж більшість інших місячних структур, і сподівалися, що здобуті китайським зондом зразки зможуть заповнити важливі прогалини у наших знаннях про історію супутника Землі.

«Чан’е-5» виправдав ці очікування. Радіоізотопний аналіз показав, що вік здобутих зразків становить 1963±57 млн ​​років. Отже, вони знаходяться якраз посередині «розриву» тривалістю в два мільярди роки. Він простягається від трьох мільярдів років тому, коли сформувалася більшість гірських порід зі зразків, зібраних експедиціями Apollo, до приблизно мільярда років тому, коли утворилися деякі молоді ударні кратери, що піддаються зовнішньому датуванню.

Зображення одного з доправленх місією «Чан’е-5» зразків місячного грунту, отримане з допомогою електронного мікроскопа. Джерело: Beijing SHRIMP Center, Institute of Geology, CAGS08

За словами дослідників, дані «Чан’е-5» дозволять уточнити методи, що використовуються для оцінки віку місячної поверхні за кількістю ударних кратерів. Також це відкриття ставить питання про механізм, що дозволяв нашому супутнику підтримувати вулканічну активність навіть на такому пізньому етапі своєї історії.

За матеріалами: https://phys.org