Європейському космічному агентству потрібні добровольці для вивчення комети

У період з 2014 по 2016 рік космічний апарат Rosetta Європейського космічного агентства (ESA) вивчав комету 67P/Чурюмова-Герасименко за сотні мільйонів кілометрів від Землі. Апарат збирав дані про структуру та геологію космічної породи. Тепер ESA просить пильні очі громадськості вивчити фотографії комети та повідомити про відмінності у характеристиках її поверхні, що змінилися з часом.

67P/Чурюмова-Герасименко
Зображення поверхні 67P/Чурюмова-Герасименко до зближення із Сонцем та після. Фото: ESA

«З огляду на складність зображень, людське око набагато краще виявляє невеликі зміни між двома зображеннями, ніж автоматизовані алгоритми», – сказав Шандор Крук, астрофізик з Інституту позаземної фізики ім. Макс Планка.

Зіркі очі на допомогу науці

Використовуючи інструмент під назвою Rosetta Zoo, добровольцям пропонується подивитися на паралельні зображення різних областей поверхні 67P/Чурюмова-Герасименко, зроблені до та після того, як вона наблизилась до Сонця. Добровольці можуть вивчати фотографії: збільшувати масштаб та повертати. Користувачам пропонується вказати тип геологічної особливості, яка, на їхню думку, може бути представлена ​​на зображенні: пил, валун або ерозія.

Приклад порівняння фотографій 67P/Чурюмова-Герасименко

«За останні кілька років астрофотографи та космічні ентузіасти змогли виявити зміни та ознаки активності на зображеннях з Rosetta. Однак нам потрібно більше людей обробити величезний масив даних. Нам безперечно потрібно більше пильних очей!» — сказав Бруно Мерін, голова Центру наукових даних ESA ESAC в Іспанії.

Добровільна робота над даними буде використана для створення карток активних областей на поверхні комети. Чим більше очей прикуто до цих фотографій, тим більше інформації про стародавні уламки, що плавають у нашій Сонячній системі, можна отримати.

Rosetta та 67P/Чурюмова-Герасименко

67P/Чурюмова-Герасименко вперше відкрита 1969 року українцем Климом Івановичем Чурюмовим. Комета має еліптичну орбіту з періодом обігу 6,5 років. Коли Rosetta прибула до об’єкта у 2014 році, вона стала першим космічним апаратом, який зустрівся з цією кометою.

Знімки Rosetta комети 67P
Знімки Rosetta комети 67P у міру наближення до перигелію. Фото: ESA

Коли комета 67P рухалася по своїй орбіті, Сонце висвітлювало її з різних боків. Це допомогло Rosetta докладно розглянути поверхню об’єкта – її ландшафт був зображений на численних зображеннях, знятих за допомогою бортової камери OSIRIS. Кількість отриманих фотографій з апарата величезна, але обробити їх усі – дуже важке завдання.

Нагадаємо, що раніше зонд Philae виявив стародавню кригу на кометі Чурюмова-Герасименко.