Телескоп Chandra виявив сліди загиблої екзопланети

Новини астрономії, астрофізики та космології

На перший погляд, більш яскравий компонент системи RW Візничого (RW Aur A) здається цілком пересічною молодою зорею. Її вік становить кілька мільйонів років, і вона все ще оточена газопиловим диском. Зоря розташована на відстані 450 світлових років від Сонця в молекулярній хмарі Телець-Візничий. Це справжні «зоряні ясла», де просто зараз формуються сотні нових світил.

Ще в 1930-х роках астрономи звернули увагу на періодичні зміни яскравості RW Aur A. Кожні кілька десятиліть її блиск трохи зменшувався, а через місяць повертався на колишній рівень. Але 2011 року поведінка зорі несподівано змінилася. Цього разу її «затемнення» тривало 6 місяців. Уже 2014 року зоря знову потьмяніла. До листопада 2016 року блиск RW Aur A повернувся до початкового стану, але вже в січні 2017 року знову почав зменшуватися. При цьому, яскравість зорі знизилася не тільки у видимому діапазоні, а й рентгенівській частині спектра.

Околиці зорі RW Aur A в уявленні художника. На врізці показано дані спостережень Chandra за 2013 та 2017 роки. Джерело: NASA/CXC/M. Weiss; X-ray spectrum: NASA/CXC/MIT/H. M.Günther

Щоб розкрити таємницю зорі, міжнародна команда астрономів звернулися до допомоги рентгенівського телескопа Chandra. Він спостерігав RW Aur A у 2013 році, коли її яскравість відповідала звичайному значенню, і в періоди затемнень 2015 та 2017 роках.

Chandra показав, що останнє падіння яскравості зорі викликане щільною газовою хмарою. При цьому, дані спостережень за 2017 рік показали сильну емісію атомів заліза. Це свідчить про різке (щонайменше в 10 разів) збільшення кількості заліза в диску навколо RW Aur A порівняно з 2013 роком.

На думку астрономів, найімовірніше пояснення стрімкого зростання концентрації заліза — наслідки руйнування великого об’єкта. Згідно з їхніми розрахунками, нещодавно в системі RW Aur A зіткнулися дві планетезималі, щонайменше одна з яких за розміром була порівнянна з повноцінною планетою. Катаклізм призвів до утворення великої кількості уламків. Вони блокували частину світла зорі, а також збагатили навколишній її диск важкими елементами. У майбутньому уламки планетезималей будуть поступово поглинені RW Aur A.

Зіткнення протопланет в уявленні художника. Джерело: Dana Berry/SwRI

Згідно з сучасними уявленнями, такі інциденти досить часто відбуваються на ранніх етапах формування зоряних систем. Але це перший раз, коли вчені, можливо, побачили наслідки подібної події. Астрономи планують продовжити спостереження RW Aur A, щоб підтвердити факт зіткнення.

За матеріалами http://chandra.harvard.edu