Сполучення Червоної та Синьої планет: як його буде видно в Україні

Марс — найближча до Сонця зовнішня планета, тому швидкість її орбітального руху більша за всі більш далекі планети-гіганти. Це також означає, що її видимий рух на тлі зір у середньому теж помітно швидший. 10 квітня Червона планета «обігнала» Сатурн, а 29 квітня очікується її винятково тісне зближення з Нептуном — до відстані 2,3 кутових мінут. Щоправда, воно спостерігатиметься о 8-й ранку за київським часом, коли в Україні буде вже день.

Нептун є найвіддаленішою планетою Сонячної системи. Завдяки присутності найпростішого вуглеводню метану його воднево-гелієва атмосфера має характерний синій колір. Побачити цю планету неозброєним оком неможливо — вона розташована занадто далеко й при цьому слабо освітлюється Сонцем. Ще складніше це зробити зараз у наших широтах. Екліптика, поблизу якої рухаються великі планети, вранці у квітні не дуже сильно нахилена до горизонту, тому об’єкти, навіть досить віддалені від нашого світила, сходять майже одночасно з ним.

Положення Марса та Нептуна низько над горизонтом 29 квітня для широти Одеси (яскравість планет показана умовно)

В Одесі 29 квітня обидві планети зійдуть на початку навігаційних сутінків, видима відстань між ними на той момент складе близько 5′. На широті Києва вони в цей час будуть ще під горизонтом, і лише до початку громадянських сутінків піднімуться на 4°. Хоч Марс із великою ймовірністю й буде видно неозброєним оком, для того, аби «спіймати» Нептун, знадобиться досить потужний телескоп на міцному монтуванні.

Червона планета матиме блиск трохи слабкіше першої зоряної величини, а кутовий діаметр її диска буде приблизно 4,7 кутових секунди. Яскравість Нептуна дорівнюватиме 7,9ᵐ, розмір його синюватого диска ледь перевищить 2,2″. Насправді він перевищує за розміром Марс більш ніж у 7 разів, але відстань до нього у 15 разів більша — відповідно 30,66 а.о. (4,59 млрд км) і 1,984 а.о. (287 млн км).

Сполучення небесних тіл відбудеться на відстані понад 40° від Сонця, але завдяки вже згаданому несприятливому нахилу екліптики в наших широтах побачити його важко. Значно краще буде видно наступну «зустріч» Марса з одним із газових гігантів — Ураном. Вона спостерігатиметься вранці 15 липня.

Раніше ми писали про незвичайне зближення планет і Сонця, що сталося 20 квітня цього року.