Супутник TESS знайшов свою першу планету-сироту

Космічний телескоп TESS відкрив уже кілька тисяч планет, що обертаються навколо інших зір. А от так звана планета-сирота трапилася йому вперше. Так називають об’єкти, маса яких менша, ніж у коричневих карликів, але які не обертаються навколо жодного зі світил.

Супутник TESS
Супутник TESS. Джерело: phys.org

Планета-сирота від TESS

За кілька років своєї роботи космічний телескоп TESS відкрив понад 5000 планет, що обертаються навколо інших зір. Ще більше відкритих ним світів досі потребують підтвердження. Але нещодавно вчені, що працюють із цим апаратом, зробили дивовижне відкриття — ідентифікували планету сироту. Вона була виявлена за допомогою гравітаційного мікролінзування, коли проходила перед зорею, спотворюючи її світло і проявляючи свою присутність.

Ми звикли, що всі планети, які можна побачити на небі неозброєним оком, обертаються навколо Сонця. Екзопланети в цьому плані від них не дуже відрізняються. Проте все це не стосується планет-сиріт. Ці загадкові об’єкти подорожують космосом, не будучи гравітаційно пов’язаними із жодною зорею. Їхнє походження викликає багато суперечок, але популярна теорія припускає, що вони були викинуті зі своєї зоряної системи під час формування або, можливо, пізніше внаслідок гравітаційної взаємодії.

Моделювання припускає, що таких світів має бути багато в галактиці, але досі вченим вдалося виявити лише крихітну частинку їхньої популяції. І це дозволяє надалі дискутувати щодо того, що вони собою являють.

Пошук світів за допомогою мікролінзування

Зараз вважається, що планети-сироти різної маси мають різні механізми утворення. Ті з них, що є важчими, можуть формуватися ізольовано від колапсу газу, тоді як ті, що мають малу масу (порівнянну із Землею), швидше за все, були свого часу викинуті з якоїсь зоряної системи. У статті, опублікованій 2023 року, навіть припускається, що загалом таких об’єктів у Галактиці може бути навіть більше, ніж світів, що обертаються навколо зір.

Виявити такі мандрівні об’єкти в космосі набагато складніше, ніж можна було б очікувати. Обмежене випромінювання (або відбиття) електромагнітного випромінювання робить їх практично неможливими для спостереження. Гравітаційне мікролінзування — метод, який ґрунтується на тому, що коли планета проходить між нами та зорею, її гравітація викривлює траєкторії фотонів і з нашої точки зору вона «блимає». Однак станом на сьогодні таким чином відкрили тільки три планети-сироти.

Команда астрономів використовує TESS для пошуку таких випадків мікролінзування. Він достатньо чутливий для того, аби вловити момент, коли планета-сирота проходить між нами та якоюсь зорею. Але і це є нелегким полюванням, оскільки астероїди Сонячної системи, екзопланети, прив’язані до зір і навіть зоряні спалахи можуть давати хибні сигнали, але, на щастя, команда на чолі з Мішель Кунімото має алгоритми, які допоможуть ідентифікувати потенційні цілі.

Науковці опублікували свої результати на сервері препринтів arXiv і повідомили про одну подію, пов’язану із зорею TIC-107150013, що розташована на відстані 10,4 тис. світлових років від нас. Подія мікролінзування тривала 0,074 доби.