Радіосигнали із Землі вже чують 29 потенційно населених екзопланет

У 1895 році італійський науковець та винахідник Гульєльмо Марконі провів свою першу радіопередачу, коли його помічник налаштувався на радіостанцію, розташовану менше ніж за кілометр від нього. Таким чином Марконі створив першу комерційну радіосистему у світі. До його смерті у 1937 році радіосигнали регулярно використовувалися для зв’язку по всій земній кулі. Разом з тим радіосигнали розповсюджувались не тільки по Землі, а також проникали в космос. Перші сигнали вже мандрують простором понад століття, досягаючи відстаней, які Марконі й уявити собі не міг.

Людство транслює сигнали більше 100 років
Людство транслює сигнали понад 100 років. Фото: Unsplash

Це породжує цікаві питання про зорі, до яких ці сигнали вже дісталися. Що це за зорі? Можливо, вони мають екзопланети? І якщо так, то чи є серед них планети, схожі на Землю, розташовані в зоні, придатній для життя? Скільки із цих екзопланет можуть помітити нас?

На щастя, тепер ми маємо відповіді на ці питання завдяки дослідженням Лізи Кальтенеггер з Корнелльського університету в Ітаці та Джекі Фаерті з Американського музею природознавства в Нью-Йорку. Вони розрахували розмір сфери, яку охоплюють наші радіосигнали з моменту відправлення із Землі, визначили зорі, що розташовані всередині цієї сфери, та з’ясували, які з них також мають бачити Землю, яка проходить повз Сонце.

3D-мапа каталогу Gaia

Це дослідження стало можливим завдяки каталогу Gaia — новій 3D-карті Галактики, яка показує відстані та рух понад 100 млн зір. Дані для цієї карти були зібрані космічним апаратом Gaia Європейського космічного агентства, який був запущений 2013 року та картографує положення і рух близько мільярда астрономічних об’єктів.

Отримана карта дає астрономам нові можливості для вивчення нашого галактичного середовища. Робота Кальтенеггер і Фаерті є хорошим прикладом цього. Завдяки вимірюванню руху зір, дослідники можуть визначити, як довго ми були видимі для цих світил і наскільки довше це триватиме. Кальтенеггер і Фаерті повідомляють, що всередині цієї сфери в радіусі 100 світлових років перебувають 75 зоряних систем, які вже можуть або незабаром зможуть нас бачити. Вже були виявлені екзопланети, що обертаються навколо чотирьох із них.

Ці зоряні системи загалом добре досліджені. Наприклад, система Ross 128 є 13-ю найближчою до Сонця і другою найближчою системою з транзитною екзопланетою, яка має розмір, подібний до Землі. Також є зоряна система Teegarden із щонайменше двома екзопланетами, які мають масу, подібною до земної, та система Trappist-1 із семи планетами земного розміру, чотири з яких розташовані в зоні, придатній для життя.

Нас чують на відстані 100 світлових років

Наші радіосигнали продовжують поширюватися у Всесвіті. Тому Кальтенеггер і Фаерті також вибирають зоряні системи, які отримають наші сигнали впродовж наступних 200 років, або навіть довше, і можуть нас помітити.

«1715 зір всередині радіуса 326 світлових років перебувають у такому положенні, що можуть спостерігати Землю, коли вона транзитує перед Сонцем, від часів ранньої людської цивілізації, і ще 319 світил увійдуть у цю особливу точку спостереження протягом наступних 5 тис. років», — повідомляють вони.

Статистика екзопланет показує, що принаймні 25% цих зір мають кам’янисті екзопланети. Тому має бути принаймні 508 кам’янистих планет, на яких можна добре спостерігати Землю. Астрономи заявляють, що обмеження відстанню, на яку поширилися наші радіохвилі від Землі (близько 100 світлових років), означає наявність 29 потенційно придатних для життя світів, які могли б бачити проходження Землі та сприймати радіосигнали від нашої планети.

Радіосигнали та неймовірний розвиток подій

Звичайно, можливість існування життя на цих планетах повністю невідома. Наступне покоління космічних телескопів може допомогти астрономам вивчити ці світи детальніше, визначити їхній атмосферний склад і, можливо, навіть побачити континенти й океани.

Для іншого розумного інтелекту Земля вже давно стала цікавою мішенню. Життя виникло на нашій планеті приблизно 4 млрд років тому, надавши атмосфері розмаїття кисню та інших біомаркерів, як, наприклад, метан. Якщо астрономи знайдуть подібні умови десь іще, це обов’язково приверне їхню увагу.

Це може навіть підштовхнути до пошуків радіосигналів, які, ймовірно, вже досягають нас із цих місць. Немає сумнівів, що Марконі був би вражений таким розвитком подій.

Раніше ми повідомляли про те, як астрономи вловили радіосигнали з відстані 8,8 млрд світлових років.

За матеріалами discovermagazine.com.