Невидимий галактичний буревій

Галактика NGC 4666 займає центр цього неймовірного зображення, отриманого за допомогою телескопа Hubble. Вона розташована на відстані 80 мільйонів світлових років від нас у сузір’ї Діви. Як і наш Чумацький Шлях, ця система класифікується як спіральна галактика з перемичкою. Але між ними є одна важлива відмінність: NGC 4666 породжує нові зорі з аномально високою швидкістю.

Галактика NGC 4666 (фото Hubble). Джерело: ESA/Hubble & NASA, O. Graur

Для позначення подібних об’єктів астрономи використовують термін «галактика зі спалахом зореутворення». Вважається, що ця особливість NGC 4666 викликана гравітаційною взаємодією з сусідніми галактиками.

Активність у центрі NGC 4666 є джерелом феномена, відомого як супервітер. Потужне випромінювання зір-гігантів і регулярні спалахи наднових призводять до того, що потоки міжзоряного газу викидаються з центру галактики у навколишній простір. Їх не можна побачити на знімку Hubble, але вони мають величезний масштаб, простягаючись на десятки тисяч світлових років. А завдяки своїй високій температурі супервітер є джерелом рентгенівського та радіовипромінювання, що дозволяють його зареєструвати.

Щодо наднових, то за останнє десятиліття в NGC 4666 спостерігалися два їхні спалахи (в 2014 і 2019 роках). Останній був викликаний колапсом зорі, маса якої перевищувала сонячну в 19 разів.

За матеріалами: https://esahubble.org