Опублікована друга частина зоряного каталогу Gaia

Сьогодні відбулася одна з найзначніших подій в астрономії останнім часом. ESA опублікувало другу частину архіву місії Gaia. Він заснований на даних, зібраних телескопом у період 25 липня 2014 року по 23 травня 2016 р. Каталог містить інформацію про становище майже 1,7 млрд зір Чумацького шляху, а також результати спостережень за безліччю інших об’єктів, що знаходяться в нашій Сонячній системі, так і на околицях Всесвіту.

Телескоп Gaia в представленні художника. Джерело: ESA

Телескоп Gaia був запущений наприкінці 2013 року. Головне завдання його місії — скласти детальну карту розподілу зір нашої Галактики. Перший реліз даних Gaia відбувся в 2016 р. Опублікований тоді каталог містив інформацію про відстань та напрямок руху двох млн зір Чумацького шляху.

Зображення Чумацького шляху, створене на основі даних Gaia. Джерело: ESA/Gaia/DPAC

Новий каталог Gaia містить набагато точніші дані про становище майже 1,7 млрд зір. За словами фахівців, для деяких найбільш яскравих світил точність вимірювань була еквівалентна виявленню наземними спостерігачами монети номіналом 1 євро, що лежить на поверхні Місяця. Завдяки Gaia, астрономи змогли відокремити зоряний паралакс — уявний зсув зірок, викликаний обертанням Землі навколо Сонця, — від їхнього істинного руху Чумацьким шляхом.

Карта яскравості зірок Чумацького шляху (верх), щільності зірок (середина) та розподілу міжзоряного пилу (низ). Джерело: ESA/Gaia/DPAC

Всього в новому каталозі містяться дані про паралакс і напрямок власного руху 1,3 млрд світил Чумацького шляху. Для найточніших вимірів паралаксу (близько 10% їх загальної кількості), астрономи можуть безпосередньо визначати відстань до зір. Не дивно, що публікацію другої частини архіву Gaia вже назвали величезним стрибком для всієї астрономії. Для розуміння масштабів наведемо один простий приклад. Запущений 30 років тому попередник Gaia (супутник Hipparcos) обстежив лише близько 118 тис. зір Чумацького шляху.

Але дані Gaia не обмежуються лише інформацією про становище світил Чумацького шляху. Gaia також зібрав інформацію про зміну яскравості та кольору півмільйона змінних зір, радіальних швидкостей 7 млн зір, радіусі та світності 77 млн зір, і температури поверхні понад 161 млн зір. Використовуючи результати спостережень телескопа, астрономи змогли побудувати більш детальну діаграму Герцшпрунга — Рассела. Вона використовується для класифікації зір

Діаграма Герцшпрунга – Рассела, створена на підставі даних Gaia. Джерело: ESA/Gaia/DPAC

Очікується, що аналіз даних Gaia дозволить астрономам знайти до 20 тис. нових екзопланет. Для порівняння, за роки своєї роботи знаменитий телескоп Kepler зміг підтвердити існування близько 2,3 тис. екзопланет.

Об’єкти, дані про які містяться в каталозі Gaia. Джерело: ESA

Для деяких зір, що знаходяться в радіусі кількох тисяч світлових років від Сонця, Gaia виміряв швидкість у всіх трьох напрямках. Це дозволило виявити певні закономірності у їх обертанні навколо центру Чумацького шляху. Також телескоп зумів побачити рух окремих світил у стародавніх кульових скупченнях.

Крім цього, каталог містить інформацію про стан 14 тис. астероїдів Сонячної системи. Ці дані допоможуть уточнити їх орбітальні характеристики. Крім тіл Чумацького шляху, телескоп спостерігав і віддалені об’єкти. У тому числі півмільйона квазарів — далеких галактик, у яких містяться вкрай активні надмасивні чорні діри.

Обертання Великої Магелланової хмари. Джерело: ESA/Gaia/DPAC

І нарешті, дані Gaia дозволили виміряти/уточнити орбіти 75 кульових скупчень і 12 карликових галактик, пов’язаних гравітацією з Чумацьким шляхом. Їхній аналіз дозволить астрономам краще зрозуміти, як еволюціонувала наша галактика, і допоможе скласти карту розподілу темної матерії.

За матеріалами: http://www.esa.int