Приголомшливий спалах на Сонці вибухнув у формі величезних крил метелика

Чарівний «метелик» вилетів із Сонця, розгортаючи свої ефірні крила у двох дугах плазми, що викинулись потужним виверженням з боків. Приголомшливий викид корональної маси на Сонці трапився 10 березня, про це повідомляє Spaceweather.

Сонячний викид зарядженої плазми у формі метелика
Сонячний викид корональної маси у формі метелика. Фото: Space.com

«Більшість викидів корональної маси скидаються на кільце диму або ореол. Але цей був іншим. Ми ніколи не дізнаємося, який вид вибуху спричинив його комахоподібну форму, бо це трапилося на протилежному боці Сонця», — йдеться в заяві Spaceweather.

Викиди корональної маси походять із сонячних плям — областей на поверхні Сонця, де потужні магнітні поля, створені потоком електричних зарядів, утворюють вузли перед різким вибуховим розривом. У результаті цього процесу вивільняється енергія та викидаються гігантські шлейфи сонячного матеріалу з поверхні зорі в Сонячну систему. Заряджені частинки утворюють сонячний вітер, що мчить у просторі-часі на швидкості мільйонів км/год.

Повнорозмірна покадрова зйомка викиду корональної маси у формі метелика
Повнорозмірний покадровий знімок викиду корональної маси у формі метелика. Зображення: NASA

Науковці заспокоюють: цей викид корональної маси не вдарить по Землі. За даними NASA, сонячний удар візьме на себе Меркурій. Як тільки сонячний вітер вдарить по найближчій до Сонця планеті, викид потенційно може пробити слабке магнітне поле Меркурія та змести частину поверхні планети, утворивши щось на кшталт кометного хвоста. Інші частини цього розмитого та піднятого матеріалу ненадовго зависнуть над Меркурієм, «даруючи» малій планеті тимчасову атмосферу.

Згубний вплив сонячних штормів на Землю

Цього разу шторм пройде повз нашу планету. Але такі потужні сонячні вітри можуть спричинити сильні геомагнітні бурі. Під час цих штормів магнітне поле Землі злегка стискається під хвилями високоенергетичних частинок. Ці частинки просочуються вниз по лініях магнітного поля поблизу полюсів і розбурхують молекули в атмосфері, вивільняючи енергію у вигляді світла для створення барвистих світінь у верхніх шарах атмосфери, відомих як полярне сяйво. Більш інтенсивні геомагнітні бурі можуть порушити магнітне поле нашої планети настільки сильно, що завдадуть шкоди супутникам, а в екстремальних випадках навіть можуть паралізувати Інтернет.

Найбільшою сонячною бурею в новітній історії стала подія Керрінгтона 1859 року, яка вивільнила приблизно стільки ж енергії, скільки 10 мільярдів атомних бомб. Вдарившись об Землю, потужний потік сонячних частинок вивів з ладу телеграфні системи по всьому світу та спричинив полярні сяйва, яскравіші за світло повного Місяця, які простягнулись далеко на південь, аж до Карибського моря. Вчені попереджають, що якби подібна подія сталася сьогодні, це спричинило б збитки на трильйони доларів, викликало б масові вимкнення електроенергії та поставило б під загрозу тисячі життів.

Раніше ми повідомляли про те, як на Сонці вперше відбулося дивне явище, яке немає пояснення.