Спалах на Сонці перетворив Меркурій на «комету»

Гігантська плазмова хвиля від Сонця врізалася у Меркурій. Удар виявився такої сили, що сонячний викид здув пил із поверхні планети. Потужне виверження, відоме як викид корональної маси, спостерігалося зі зворотного боку Сонця ввечері 11 квітня. За добу буря досягла найближчої планети до нашого світила. Її зіткнення з Меркурієм навіть породило невеликий пиловий хвіст у планети, подібно до комети, повідомляє SpaceWeather.

викид корональної маси
Ілюстрація сонячного викиду корональної маси біля Меркурія (масштаб не збережений)

Боротьба із сонячною плазмою

Плазмова хвиля виходила від сонячних плям — областей на Сонці, де потужні магнітні поля, створювані потоком електричних зарядів, зав’язуються перед тим, як раптово вирватися у космічний простір. Енергія цього процесу вивільняється як сплески випромінювання, звані сонячними спалахами у вигляді хвиль плазми.

На планетах із сильними магнітними полями, таких як Земля, потік плазми від Сонця поглинається та викликає потужні геомагнітні бурі. Під час цих бур магнітне поле Землі стискається під дією хвиль високоенергетичних частинок, які просочуються вздовж силових ліній магнітного поля поблизу полюсів та збуджують молекули в атмосфері, вивільняючи енергію у вигляді дивовижних полярних сяйв. За дуже потужних сплесків потік заряджених частинок може індукувати магнітні поля, досить потужні, щоб вивести з ладу супутники на навколоземній орбіті.

«Подарунок» Сонця у вигляді тимчасової атмосфери

Однак, на відміну від Землі, магнітне поле Меркурія слабке, а сама планета позбавлена ​​атмосфери — Сонце не дало їй можливості утворитися. Тож гола планета беззахисна перед сонячними викидами. Потужний сонячний вітер, що складається з легких елементів на кшталт водню, гелію, вуглецю, азоту та неону, не лише видуває з поверхні пил, а й навіть створює тимчасову тонку атмосферу, що огортає всю планету.

Меркурій
Транзит Меркурія на тлі Сонця. Фото: NASA/SDO/HMI/AIA

Раніше вчені не були впевнені, чи достатньо потужне магнітне поле Меркурія, щоб викликати геомагнітні бурі. Проте дослідження, опубліковані у двох статтях у журналах Nature Communications та Science China Technological Sciences, довели, що магнітне поле здатне формувати на планеті подібність слабких північних сяйв саме в момент, коли у планети формується тимчасова тонка атмосфера.

Раніше ми розповідали, як космічна радіація та галактичні промені «зводять з розуму» електроніку.