Сонячний шторм знищив 40 супутників Starlink

Геомагнітна буря, що сталася на початку лютого, призвела до загибелі 40 нових супутників Starlink. Про це йдеться у повідомленні, опублікованому на сайті компанії SpaceX.

3 лютого ракета Falcon 9 відправила в космос чергову партію з 49 супутників Starlink. Запуск пройшов у штатному режимі, апарати були виведені на орбіту з висотою перигею 210 км. Проте незабаром супутникові спотери зазначили, що із запущеними апаратами відбувається щось дивне. Кілька з них увійшли в атмосферу, а більшість так і не розпочала маневр з підйому висоти своєї орбіти.

Руйнівний сонячний шторм

У своїй нещодавній заяві компанія SpaceX пояснила те, що відбувається, наслідками геомагнітного шторму, котрий виник через корональний викид на Сонці та досяг нашої планети. Попри локальний характер бурі, вона призвела до дуже сумних наслідків для групи Starlink.

Спалах на Сонці. Джерело: NASA/SDO/AIA

Річ у тім, що апарати Starlink спочатку виводяться на дуже низькі орбіти. Якщо якийсь із супутників виявиться бракованим, він досить швидко увійде в земну атмосферу і стане космічним сміттям. Якщо все гаразд, то супутники починають набирати висоту.

На жаль, запуск Starlink співпав за часом з початком геомагнітної бурі. Корональний викид призвів до ущільнення верхніх шарів земної атмосфери. За оцінками SpaceX, створюваний ними опір збільшився на 50% у порівнянні з попередніми запусками. В результаті інженери компанії перевели супутники у безпечний режим, в якому апарати літають у положенні «ребром» (як аркуш паперу), щоб мінімізувати вплив атмосфери.

Цих заходів виявилося замало. Згідно із заявою SpaceX, попередній аналіз даних показує, що підвищений опір на малих висотах завадив супутникам вийти з безпечного режиму. До 40 апаратів або вже увійшли, або найближчим часом увійдуть у земну атмосферу. Супутники, що сходять з орбіти, не становлять загрози. Вони сконструйовані таким чином, щоб повністю руйнуватися в атмосфері, не утворюючи небезпечних уламків.

Супутники Starkink в уявленні художника. Джерело: SpaceX

Нинішня ситуація наочно демонструє небезпеку сонячної активності для космічної техніки. Вона може зашкодити роботі супутників і космонавтів на орбіті та викликати серйозні проблеми у роботі наземної радіоапаратури. А найпотужніші спалахи можуть навіть призводити до порушення роботи земних електромереж. Зараз Сонце рухається до максимуму чергового циклу своєї активності, який має настати у 2025 році.

За матеріалами https://www.spacex.com