Не плутайте з НЛО: супутник BlueWalker3 став найяскравішим рухомим об’єктом на небі

Проблема надмірної концентрації супутників на низькій навколоземній орбіті зростає щороку. Супутник, який був запущений у вересні 2022-го, став найблискучішим об’єктом на нічному небі. Але турбує те, що апарат під назвою BlueWalker3 є всього лише прототипом, і компанія AST SpaceMobile, яка його створила, має амбіції побудувати цілий космічний флот таких супутників.

Супутник BlueWalker 3. Ілюстрація: sciencealert.com

Міжнародна група науковців на чолі з астрономкою Сангітою Нандакумар з Університету Атакама в Чилі б’є на сполох. За їхніми словами, необхідно терміново вжити ефективніших заходів для якомога швидшого зменшення впливу цих супутників на астрономію.

Хаос на орбіті

На Землі існують суворі правила для повітряного простору. Проте за межами певної висоти правила закінчуються — у космосі немає чітких правил, що регулюють події в ньому. Це призводить до абсолютного хаосу.

За даними вебсайту Orbiting Now, навколо Землі наразі обертається 8693 штучних супутників, більшість з яких розміщується на низькій навколоземній орбіті. Загалом у космос запустили понад 16 650 об’єктів, причому 5000 з них — Starlink від SpaceX, кількість яких невпинно збільшується.

BlueWalker 3
Рух BlueWalker 3 на навколоземній орбіті 3 квітня 2023 року. Відео: Делфтський технічний університет

Здається, кожен хоче свій шматок супутникового пирога. За прогнозами вчених, до 2030 року на низькій навколоземній орбіті може бути близько 100 тис. супутників, що змінить нічне небо як ніколи раніше. Starlink намагається зменшити вплив своїх апаратів, фарбуючи їх у темні кольори, щоб знизити їхню яскравість.

Яскравий супутник, як зірка

Але BlueWalker 3 підкреслює термінову необхідність регулювання космічного простору. Супутник є апаратом зв’язку, який призначений для отримання енергії з космосу та передавання широкосмугового стільникового зв’язку безпосередньо на смартфон. Його антена має площу 64,3 м2. Коли BlueWalker 3 розгорнувся на орбіті, його яскравість дорівнювала 1 зоряній величині — це яскравіше, ніж Полярна зоря. До 25 грудня 2022 року він потьмянів до зоряної величини 6, що майже не помітно без спеціального обладнання.

BlueWalker 3
BlueWalker 3, що сяє на навколоземній орбіті. Погляд із телескопа. Фото: Майкл Цукран

Але до 4 квітня 2023 року супутник знову збільшив свою яскравість до зоряної величини 0,4 — таку світність має одна з найяскравіших зір на небі — Бетельгейзе.

Аварійна ситуація на орбіті

Після розгортання яскравість супутника перевищувала рекомендації Міжнародного астрономічного союзу Dark and Quiet Skies II в чотири рази. Але BlueWalker 3 також створив аварійну ситуацію зіткнення з іншими супутниками. Річ у тім, що між виходом на орбіту та розгортанням панелей минуло чотири дні. За цей час він був невидимим для наземних операторів, які стежать за траєкторіями супутників, щоб уникнути зіткнень.

З іншого боку, чим більше супутників запускаємо на низьку навколоземну орбіту, тим важче уникнути колізій. Це стає великою проблемою для наземних астрономічних спостережень. Ці апарати не лише призводять до світлового забруднення в ті часи, коли важливо виявляти астероїди, а й створюють перешкоди для радіотелескопів у різних діапазонах довжин хвиль.

І поки міжнародна спільнота не створить правові умови та не встановить жорсткі правила для використання навколоземної орбіти, супутники не лише заважатимуть астрономії, а й створюватимуть небезпечні ситуації.

Раніше ми розповідали про те, що вибух величезної вогняної кулі в небі налякав очевидців.

За матеріалами nature.com.