NASA показала робота-змію для дослідження планет: відео

Команда NASA з Лабораторії реактивного руху (JPL) продемонструвала світу останню версію свого змієподібного робота EELS (скорочення від Exobiology Extant Life Surveyor). Цього тижня космічна агенція опублікувала відео, на якому показано, як самохідний автономний робот із незвичайною рушійною установкою ковзає різними типами місцевості. Його пересуванню сприяє багатосегментна конструкція.

Інженери NASA розробляють робота протягом трьох років. За цей час вони виготовили кілька прототипів різного ступеня вдалості. Головна мета проєкту — створити бота, здатного впоратися з пересічним типом місцевості, який недосяжний для колісних роботів, таких як Perseverance і Curiosity, що наразі досліджують Марс.

EELS
Члени команди з JPL тестують робота-змію під назвою EELS на гірськолижному курорті в горах Південної Каліфорнії в лютому 2023 року. Авторство: NASA/JPL-Caltech

Найостанніша версія EELS важить близько 100 кг, має довжину 4 м та складається із 48 маленьких двигунів. Випробування у піщаному, сніговому та льодовому середовищі підтверджують, що його 10 обертових сегментів здатні пересуватися на різних типах поверхонь, які недосяжні для коліс. Це означає, що адаптивний робот буде здатний подолати хвилястий пісок, слизький лід, гострі скелі, круті обриви кратерів та навіть заповзати у підземні лавові труби.

Енцелад
Робот-змія, який досліджує супутник Сатурна Енцелад. Уявлення художника

Під час руху робот активно створює навколо себе 3D-карту за допомогою чотирьох пар стереокамер та LIDAR — технології, схожої на радар, але замість радіохвиль вона використовує короткі лазерні імпульси. Потім зібрані дані дозволяють навігаційним алгоритмам розробити найбезпечніший шлях. EELS також може бути оснащений різними науковими інструментами, щоб збирати дані для досліджень і проводити геологічні роботи на кшталт того, як працюють сучасні марсоходи.

Exobiology Extant Life Surveyor
Exobiology Extant Life Surveyor. Авторство: NASA/JPL-Caltech

Універсальність такого робота означає, що він може бути використаний не лише для космічних відкриттів, а й стане у пригоді на Землі, де виконуватиме низку завдань у сфері охорони здоров’я, промисловості тощо.

Раніше ми повідомляли про те, як для Місяця розробляють роботів зі змінними кінцівками.