Тріо роботів Astrobee навчилось працювати окремо від астронавтів на МКС

Екіпаж Міжнародної космічної станції складають не лише люди. На висоті 400 км над Землею, пливучи поруч з астронавтами у цій космічній лабораторії, ви знайдете Honey («Медок»), Queen («Королева») та Bumble («Джміль») — це літаючі роботи-помічники NASA, відомі як Astrobee. Вони були доставлені на МКС у різний час, починаючи з 2018 року. Honey та Bumble завітали на орбіту першими, а згодом до них приєдналась Queen.

Honey, Queen та Bumble
Астронавт Шейн Кімброу позує на борту МКС із роботами Astrobee: Honey, Queen та Bumble. Фото: NASA

Ці роботи дуже відрізняються від нашого уявлення про їхню схожість з людиною. Мікрогравітація вимагає іншого підходу для роботи у тісних приміщеннях орбітальної станції. Тому кожен робот має форму куба завширшки 30 см, а відрізняються вони лише за кольором. Кожен з них допомагає екіпажу МКС у важливих, але виснажливо рутинних завданнях, наприклад, інвентаризація, документування експериментів за допомогою вбудованих камер або транспортування вантажів станцією.

Космічна віха

Наразі роботи досягли віхи у своїй космічній подорожі. Минулого тижня NASA повідомила, що два роботи — Queen та Bumble — успішно діяли незалежно та пліч-о-пліч із людьми у різних експериментах. М’ятно-зелена Queen зробила своє перше панорамне 360-градусне зображення внутрішньої частини МКС, тоді як блакитний Bumble збирав нові картографічні дані у модулі Harmony для перевірки своєї навігаційної системи та орієнтації у просторі. Чим займався пастельно-жовтий Honey, NASA не повідомила.

Queen і Bumble працюють разом з астронавтами на борту МКС

За даними аерокосмічної адміністрації, обидва ці експерименти є частиною проєкту Integrated System for Autonomous and Adaptive Caretaking Project, організації, яка контролює систему Astrobee. Дослідники ISAAC також відповідають за керування док-станцій цих роботів-помічників, куди вони повертаються, щоб «відпочити» та зарядитися, коли батарея стає розрядженою.

Плани щодо роботів Astrobee

Команда ISAAC намагається зробити цих роботів максимально автономними. Хоча астроботами за потреби можна керувати дистанційно вручну. Це пов’язано з тим, що наступні космічні кораблі, такі як місячна космічна станція Gateway, у перший рік своєї роботи не прийматимуть астронавтів, а екіпаж складатимуть лише роботи Astrobee, щоб стежити за справністю усередині.

Перевірка блакитного робота Bumble перед початком роботи
Перевірка блакитного робота Bumble перед початком роботи. Фото: NASA

Станом на квітень 2022 року NASA повідомила, що роботи Astrobee пропрацювали більш ніж 750 годин на МКС, успішно виконали понад 100 завдань і довели свою здатність до подвигів, які раніше входили у сферу наукової фантастики, як-от успішне звітування та дослідження імітованих аномалій на борту станції — все це самостійно.

Допомога астронавтам роботами Astrobee
Допомога роботів Astrobee астронавтам. Анімація: NASA

«Аби зробити космічні польоти безпечнішими та економічнішими, роботизовані помічники Astrobee можуть керувати рутинними справами, щоб звільнити людей для складнішої роботи. Колись ці космічні боти можуть навіть скласти компанію астронавтам у майбутніх місіях на Місяць, Марс і, можливо, в глибокий космос», — заявили в NASA.

Раніше NASA готувала на Місяць унікального робота.

За матеріалами CNET