NASA посилатиме науковців на МКС

NASA перегляне свої протоколи та збільшить кількість непрофесійних астронавтів, що прибуватимуть на МКС. На станцію літатиме більше науковців та космічних туристів.

NASA посилатиме науковців на МКС
NASA посилатиме науковців на МКС. Джерело: NASA

NASA переглянула свої протоколи безпеки

NASA посилатиме на Міжнародну космічну станцію науковців, які не є професійними астронавтами. Зараз в аерокосмічній адміністрації шукають фінансування для програми біологічних та фізичних досліджень у космосі.

Ідея посилати на МКС не професійних астронавтів, а науковців та інженерів, що пройшли відповідну підготовку, не така й нова. На початку 80-х значна частина людей, які літали на SpaceShuttle, була «фахівцями з корисного навантаження». Однак катастрофа Chalanger 1986 року змусила NASA переглянути свої протоколи безпеки. Відтоді більшість експериментів у космосі виконується професійними астронавтами, яким вчені пояснюють, що робити.

Нині ж NASA знову змінює свої протоколи безпеки та збільшує кількість непрофесійних астронавтів на борту космічної станції. Фактично це вже сталося, адже з чотирьох членів приватної місії Ax-1 троє були саме «фахівцями з корисного навантаження».

NASA посилатиме науковців на станцію та розвиватиме космічний туризм

Рішення посилати на МКС непрофесійних космонавтів пов’язане, як не дивно, з бажанням ефективніше використовувати станцію. Виконання експериментів непрофесіоналами вимагає дорогої підготовки й не може принести таких самих результатів, як наявність на борту професійного науковця.

Мета програми комерціалізації станції — не лише зробити МКС дорогою іграшкою та об’єктом престижу. Космічний туризм, коли люди зможуть одночасно отримати унікальний досвід та профінансувати дослідження у космосі, є тільки її частиною.

Комерційний шлюз був приєднаний до МКС 2020 року. І це лише початок масштабної «добудови» станції, щоб комерційні фірми могли самі вирішувати, як її краще використовувати. Цим займається компанія Axiom.

Чи стануть астронавти просто пілотами?

Усе вищезазначене зовсім не означає, що, на думку NASA, нинішні астронавти погано справляються з науковими задачами. Просто пілотами космічних кораблів і фахівцями з виходу у відкритий космос вони стануть дуже нескоро. Спочатку аерокосмічна адміністрація має намір просто надіслати академічній спільноті запит щодо того, які дослідження на орбіті їм були б цікавими.

Багато хто з космонавтів має вищу освіту та навіть наукові ступені, що дозволяє їм достатньо кваліфіковано проводити нескладні дослідження. Наприклад, астронавтка США Кейт Рубінс є також біологинею за фахом, і це дозволило їй секвенувати ДНК у невагомості.

Астронавтка Кейт Рубінс
Кейт Рубінс, що провела секвенування ДНК у космосі. Джерело: NASA

Але в авангарді науки вистачає задач, розібратися у яких можуть усього кілька людей у світі. NASA пропонує надати таким людям можливість прилетіти на МКС, разом з астронавтами почати дослідження і, впевнившись, що все іде як треба, повернутися на Землю.