Учасники місії Ax-1 проведуть експеримент зі створення лінзи у космосі

Учасники приватної експедиції Ax-1, що перебуває на МКС, планують провести дуже цікавий експеримент зі створення лінзи в космосі. Його успіх може допомогти NASA та іншим космічним агентствам будувати орбітальні телескопи набагато більшого розміру, ніж зараз.

Розмір має значення

Діаметр головного дзеркала є ключовою характеристикою оптичного телескопа. Він визначає, скільки світла він може зібрати й наскільки далекі небесні тіла побачити. Водночас збільшення розміру дзеркала веде до суттєвого здорожчання всієї конструкції, що особливо критично у випадку з космічними телескопами. Прикладом може бути обсерваторія James Webb. Оскільки її 6,5-метрове дзеркало просто не помістилося б у ракету, інженерам довелося зробити його розгорнутим. Для цього потрібно було створити унікальну конструкцію; і це суттєво затягнуло процес будівництва та тестування James Webb.

Головне дзеркало телескопа James Webb. Джерело: NASA

Як виготовити дзеркало в космосі

Але, мабуть, в астрономів незабаром з’явиться альтернатива. У межах експерименту FLUTE (Fluidic Telescope Experiment) фахівець місії Ax-1 Ейтан Стіббе проведе експеримент зі створення в умовах мікрогравітації лінзи з рідких полімерів. Для її подальшого затвердіння використають ультрафіолет або температуру. За словами фахівців, процес чимось нагадує створення акрилових нігтів.

Телескоп із виготовленим у космосі дзеркалом (концепт). Джерело: Studio Ella Maru

Ця технологія має низку важливих переваг. У разі мікрогравітації рідини набувають форм, придатних для виготовлення лінз і дзеркал. При цьому метод дозволяє повністю відмовитися від будь-яких механічних процесів, таких як шліфування або полірування. І, нарешті, космічне виробництво знімає обмеження на максимальні діаметри дзеркал для орбітальних телескопів.

Дослідники вже проводили демонстраційні експерименти з виготовленням лінз і дзеркал на Землі в умовах симульованої невагомості (у підводному тренажері NASA і літаку, що літає по параболічній траєкторії). Тепер же настала черга першої перевірки в умовах реального космосу. Успіх експерименту може стати першим кроком на шляху до нової сторінки історії астрономії.

Ви також можете прочитати про перспективні космічні телескопи наступного покоління, які мають прийти на зміну James Webb.

За матеріалами https://www.space.com