Дірка в «Союзі» та завершення місії InSight: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: NASA оголосила про завершення місії InSight, SpaceX опублікувала видовищне відео тесту космічного корабля Starship, а ми розповідаємо, як американські військові почали відслідковувати шлях Санта-Клауса.

«Чи є розумне життя на Землі?»

― Френк Дрейк

Місія InSight добігла кінця

21 грудня NASA оголосила про офіційне завершення місії InSight. Апарат пропустив два послідовних сеансів зв’язку з Землею і, згідно з прийнятим протоколом, був визнаний «мертвим». Причиною втрати контакту став товстий шар пилу, що накопичився на сонячних батареях зонда, через який він втратив можливість генерувати достатню для продовження роботи кількість енергії.

Иллюстрация посадочного оборудования InSight на Марсе
Апарат InSight в уяві художника. Джерело: SciTechDaily

InSight займався вивченням внутрішньої будови та тектонічної активності Червоної планети. За чотири роки роботи він зареєстрував 1319 різних марсотрусів.

Запуск ракети Vega-C завершився невдачею

21 грудня з космодрому Куру у Французькій Гвіані відбувся запуск легкої ракети Vega-C, який завершився невдачею. Ракета не змогла розвинути швидкість, достатню для виходу на орбіту, й упала в океан. Ця невдача стала великим ударом для пускового оператора Airbus і ESA. В даний час вони перебувають на етапі переходу на нове покоління ракет-носіїв, і аварія Vega-C може сповільнити реалізацію їхніх планів.

Найкоротша ніч у році

Ніч із 21 на 22 грудня стала найдовшою в Північній півкулі у 2022 році. Саме під час неї настало зимове сонцестояння — момент, коли центр сонячного диска віддалився від небесного екватора найдалі на південь. Це відбулося о 23 годині 48 хвилин за київським часом.

Дірка в кораблі «Союз МС-22»

В ході візуального огляду космічного корабля «Союз МС-22», проведеного за допомогою роботизованого маніпулятора Canadarm2, фахівці NASA виявили отвір діаметром 0,8 мм у радіаторі. Він може бути місцем витоку теплоносія з системи охолодження корабля.

«Союз МС-22». Джерело: NASA

Точна причина появи отвору поки невідома. В «Роскосмосі» стверджують, що справа у влучанні мікрометеорита чи фрагмента космічного сміття. Також лишається незрозумілим, чи безпечний «Союз МС-22» для повернення на Землю, або ж корабель необхідно замінити.

На крижаному супутнику Сатурна виявлено ключовий компонент життя

Аналіз даних, зібраних місією Cassini, показав, що підповерхневий океан сатурніанського супутника Енцелада містить важливу поживну речовину — фосфор. Цей елемент є критично необхідним «будівельним блоком» для життя, що використовується в ДНК та РНК. Більше того, його концентрація там може бути в тисячі разів більшою, ніж в океанах Землі. Про знахідку повідомив планетолог Ясухіто Секіне на засіданні Американського геофізичного союзу 14 грудня.

Енцелад. Джерело: NASA/JPL/Space Science Institute

Новий метод пошуку інопланетян

Фахівці з декількох наукових установ США запропонували залучити обсерваторію LIGO для пошуків позаземних цивілізацій. Ця обсерваторія призначена для вловлювання гравітаційних хвиль і зазвичай використовується для дослідження злиття чорних дір і нейтронних зірок. На думку вчених, за деяких обставин LIGO зможе зареєструвати гравітаційні хвилі, що створюються іншопланетними кораблями.

SpaceX опублікувала вражаюче відео пропалювання Starship

SpaceX опублікувала видовищний відеозапис пропалювання двигунів космічного корабля Starship. Зазвичай відео таких тестів знімаються не з найгарніших ракурсів. Але спеціалісти компанії Ілона Маска навіть до такого випробування підійшли творчо. Команда розмістила камеру прямо над кораблем, щоб у момент включення двигунів на шість секунд отримати вражаючі кадри, які потім можна було би використовувати в різних рекламних відео. І у них усе вийшло — виглядає цей процес вкрай видовищно.

Група супроводу місії Hubble опублікувала нове мальовниче зображення далекого космосу. На ньому можна побачити низку характерних темних хмар — об’єктів, відомих під назвою «вільно плаваючі газові глобули, що випаровуються» (frEGG). Це області підвищеної густини міжзоряного водню, всередині яких газ захищений від дії іонізуючого ультрафіолетового випромінювання. У майбутньому вони дадуть початок новим зоряним системам.

Вільно плаваючі газові глобули, що випаровуються, в туманності «Душа». Джерело: ESA/Hubble & NASA, R. Sahai

Цікава цифра: 25,4 мільярди доларів

Американський Конгрес узгодив кінцевий варіант бюджету NASA на 2023 рік. Загалом він складе 25,4 млрд доларів. Це на 5% більше, ніж у попередньому році, але менше, ніж вимагала аерокосмічна адміністрація.

Що почитати на вихідних

Різдво — найбільш слушний час, щоб почитати про NORAD Tracks Santa — славетний проєкт, у межах якого американські ВПС «відстежують шлях Санта-Клауса» та повідомляють про його місцезнаходження всім бажаючим це дізнатися. Також ми розповідаємо про історії систем повітряного старту та продовжуємо нашу серію матеріалів про протистояння між державами в космосі. Ознайомитися з черговою частиною можна у статті Союзи та протистояння у космосі. Вороги мирного неба.

Центр бойового управління організації, що пізніше отримала назву «Північноамериканське командування протиповітряної оборони» (NORAD). Колорадо-Спрінгс, 1961 рік. Джерело: Bettmann/Corbis

Читайте у попередньому дайджесті: Москва виступила проти заборони антисупутникової зброї, а російський військовий супутник зійшов з орбіти.