На Енцеладі виявлений останній ключовий компонент життя

На крижаному супутнику Сатурна Енцеладі виявлений останній важливий компонент життя. Аналіз даних з космічного корабля NASA Cassini доводить, що підземний океан Енцелада дійсно містить важливу поживну речовину — фосфор. Цей елемент є життєво необхідним будівельним блоком життя, який використовується у ДНК і РНК. Більш того, його концентрація там може бути в тисячі разів більшою, ніж в океані Землі. Про знахідку повідомив планетолог Ясухіто Секіне на засіданні Американського геофізичного союзу 14 грудня.

супутник Сатурна Енцелад
Фосфор поживна речовина, що є ключовим компонентом життя. Його концентрація в підземному океані крижаного супутника Сатурна Енцелада в тисячу разів перевищує земну. Фото: NASA

За словами Секіне з Токійського технологічного інституту, важливий елемент також може бути присутній в інших крижаних світах, що обіцяє спростити пошук інопланетного життя.

«Ми знали, що на Енцеладі міститься більшість елементів, необхідних для утворення життя: вуглець, водень, азот, кисень і сірка. Тепер, коли на Енцеладі знайдений фосфор, то супутник став повністю відповідати всім критеріям придатного для життя океану», — пояснює астробіолог з Лабораторії реактивного руху в Пасадені Морган Кейбл.

Найбільш імовірне місце для життя

Багато дослідників вважають Енцелад одним із найбільш імовірних місць, де можна знайти позаземне життя. Вірогідність існування життя на супутнику Сатурна навіть більша, ніж на Європі — супутнику Юпітера. Це світ, укритий льодом, під яким приховано океан солоної води. У 2005 році космічний корабель Cassini спостерігав, як гейзери викидають пару та крупинки льоду з крижаної оболонки Енцелада. У цьому космічному спреї вчені виявили органічні молекули.

Але досі дослідники не були впевнені, чи існує фосфор на супутнику. На поверхні Землі елемент зустрічається відносно рідко. Велика частина фосфору зосереджена в мінералах, і його наявність часто визначає швидкість розмноження життя. Тож Секіне та його колеги проаналізували хімічні дані, зібрані нині загиблим Cassini в кільці E Сатурна, де знаходяться матеріали, викинуті зі струменів Енцелада.

Дослідники виявили, що деякі частинки льоду в кільці E збагачені сполукою фосфору під назвою фосфат натрію. Вони підрахували, що кілограм води з океану Енцелада містить приблизно від 1 до 20 мілімоль фосфату — така концентрація в тисячі разів більша, ніж в океанах Землі. На дні підземного океану Енцелада фосфат може виникати в результаті реакції між морською водою та фосфатсовмістким мінералом апатитом. Він часто зустрічається у вуглистих хондритах, матеріалі, який лежить в основі формування кам’янистих планет.

За словами вченого, всі ці відкриття вказують на те, що Енцелад може бути найкомфортнішим місцем у Сонячній системі після Землі для будь-яких потенційних інопланетних організмів.

Раніше ми повідомляли про те, як передаються на Землю дані про життя на крижаних супутниках.

За матеріалами Science News