Астрономи підтвердили орбіту мети місії DART

Використовуючи деякі з найпотужніших земних телескопів, команда дослідників із Лабораторії прикладної фізики (APL) виконала серію спостережень подвійного астероїда Дідим. Вони підтвердили, що 26 вересня 2022 року мале тіло перебуватиме у потрібній точці орбіти для його тарана зондом DART.

Місія DART

Дідим є 780-мертовим астероїдом з групи Аполлони. Це означає, що у своєму русі він іноді перетинає орбіту Землі. Дідим має 160-метровий супутник під назвою Діморф, який є метою, запущеного торік зонда DART. 26 вересня 2022 року 500-кілограмовий апарат повинен буде врізатися в астероїд. Метою експерименту є перевірка можливості зміни орбіти об’єкта, що загрожує Землі, шляхом його контрольованого тарана.

Схема місії DART. Джерело: NASA/Johns Hopkins Applied Physics Lab

Успіх місії DART залежить від правильності визначення орбіти астероїда. Навіть незначне відхилення апарата від мети призведе до промаху та зриву програми польоту. Крім того, астрономи повинні якнайточніше знати орбітальні характеристики астероїда, щоб виміряти наслідки удару.

Спостереження подвійного астероїда

На початку 2021 року дослідники вже виконали низку спостереженнь Дідима та його компаньйона. Після цього подвійний астероїд відійшов від нашої планети на дуже значну відстань, щоб його можна було розрізнити у більшість наземних телескопів. У липні 2022 року Дідим знову почав зближуватися із Землею. Команда дослідників з APL (саме вона побудувала DART та займається його супроводом) скористалася цією нагодою, щоб провести додаткові спостереження малого тіла. Для цього вони залучили 4,3-метровий телескоп LDT та 6,5-метровий Магелланов телескоп.

Знімок астероїда Дідим, зроблений наземним телескопом. Джерело: Lowell Observatory/N. Moskovitz

Спостереження показали, що 26 вересня 2022 року мета місії DART перебуватиме у потрібній точці простору. Дослідники підтвердили орбітальний період Діморфа та розрахунковий час удару. Крім того, вони відпрацювали методику, яка буде використана для оцінки наслідків зіткнення.

У жовтні вчені планують провести нові спостереження, щоб визначити, чи змінилася орбіта Діморфа. Нагадаємо, що зіткнення також буде зафіксоване італійським кубсатом LICIACube. Він відокремиться від DART за кілька днів до зіткнення та зазнімкує момент потрапляння за допомогою камери Gecko, яка побудована компанією Dragonfly Aerospace, власником якої є український підприємець Макс Поляков.