Астрономи оцінили «апетит» чорної діри, що швидко зростає

У 2018 році була виявлена одна з найбільших чорних дір, маса якої в мільярди разів перевершує сонячну. Об’єкт, що отримав позначення J2157, розташований в центрі безіменної галактики, що знаходиться на краю спостережного Всесвіту. Ми бачимо її такою, якою вона була лише через 1,2 млрд років після Великого Вибуху. У той час J2157 активно поглинала речовину, що супроводжувалося виділенням величезної кількості енергії.

J2157-360. Джерело: VHS

Під час недавнього дослідження астрономи уточнили показники J2157. Аналіз наявних даних показав, що її маса в 34 млрд разів більша за масу Сонця. Отже, вона входить до десятки найбільших відомих чорних дір. Для порівняння: маса чорної діри в центрі Чумацького Шляху більша за сонячну «всього» у 4,3 млн разів. Щоб «дорости» до розмірів J2157, їй довелося б поглинути дві третини зір нашої Галактики.

За словами астрономів, незвичайно висока маса J2157 в таку ранню епоху знову оголила давню проблему наявних космологічних моделей: у їх межах дуже важко пояснити, як за порівняно короткий термін після Великого Вибуху, деякі чорні діри змогли набрати значних мас.

Поглинання речовини чорною дірою (концепт). Джерело: NASA/CXC/M.Weiss

Дослідження також дало відповідь на питання про швидкість зростання J2157. За добу вона поглинає матерію, приблизно еквівалентну масі нашої рідної зорі. Це робить її не тільки однією з найпотужніших, а й найшвидше зростоючою відомою нам чорною дірою у Всесвіті.