Марсіанські річки були ширшимі за земні

Новини астрономії, астрофізики та космології

У далекому минулому Марс мав набагато більш вологий і теплий клімат, ніж зараз. По поверхні Червоної планети текли потоки води, що залишили по собі безліч річищ, які можна побачити на знімках, зроблених космічними апаратами.

Стародавній Марс у виставі художника. Джерело: NASA/GSFC

Але потім усе змінилося. Вважається, що приблизно 3,7-3,5 млрд років тому Марс почав стрімко втрачати атмосферу. Це призвело до радикальної зміни клімату та поступового зникнення гідросфери. Разом з тим, у марсіанській хронологічній шкалі досі є безліч прогалин, що ускладнюють складання повної картини еволюції планети. Результати нового дослідження, опублікованого в журналі Science Advanced, вкотре нагадують нам про це.

Колектив учених з університету Чикаго вивчив фотографії більш ніж 200 річищ, залишених стародавніми марсіанськими річками. Оцінка віку формацій проводилася шляхом підрахунку числа кратерів у їх околицях. Для визначення сили течії і обсягу води, що протікала, використовувалися дані про ширину та глибину річищ, а також розмір лежачого в них каміння. Крім того, їх зображення порівнювалися з даними про земні ріки.

У ході дослідження вчені дійшли висновку, що ще мільярд років тому по поверхні Червоної планети протікали річки, причому вони були навіть ширші та повноводніші, ніж на сучасній Землі. При цьому вчені наголошують, що вода текла безперервно, а не лише в найтепліші години марсіанського дня.

Зображення річища марсіанської річки. Сині кольори відповідають найнижчим ділянкам, жовті – найвищим. Джерело: NASA/JPL/Univ.Arizona/UChicago

На думку дослідників, приблизно 1-3 млрд років тому клімат планети пройшов через серію сухих і вологих циклів, що чергуються. Марсіанські річки пересихали, а потім знову наповнювалися водою. Існує припущення, що в пізні періоди історії Марса великі потоки води з’являлися на його поверхні внаслідок падіння великих астероїдів. Проте результати дослідження свідчать, що цього чинника недостатньо, щоб сформувати знайдені річища. Все це в черговий раз підтверджує, що моделі стародавнього марсіанського клімату ще дуже далекі від досконалості.

За матеріалами: http://advances.sciencemag.org