Гало розповіло про бурхливе минуле галактики Сомбреро

Новини астрономії, астрофізики та космології

Галактика M104 — один з найефектніших сусідів Чумацького Шляху. Завдяки центральній частині, що виступає, характерній пиловій смузі, а також невеликому кутку між головною площиною та променем зору ця зоряна система вшанувалася неофіційного прізвиська Сомбреро.

Галактика М104 (фото Hubble). Джерело: NASA/ESA та The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

M104 справляє враження дуже спокійного об’єкта. Але зовнішність часто буває оманливою. Її центральний регіон виявився сильним джерелом рентгенівського випромінювання. На думку вчених, воно є продуктом активності надмасивної чорної діри, що знаходиться в ядрі галактики. За деякими оцінками, її вага становить близько мільярда сонячних. Це одна з найбільш масивних чорних дірок у наших найближчих галактичних околицях.

Тепер ученим вдалося знайти нові свідчення, що вказують на бурхливе минуле галактики Сомбреро. Команда американських астрономів досліджувала склад її гало за допомогою телескопа Hubble. Як правило, галактичні гало, що сягають великих відстаней від центру, в основному складаються зі старих зірок з низькою металічністю. Однак M104 виявилася зовсім не схожою на типові галактики. Отримані дані говорять про те, що в складі її гало переважають світила, багаті на важкі елементи, що характерно швидше для центральних областей.

Галактика М104. На врізці показані зроблені Hubble фото однієї з ділянок її гало. Джерело: NASA/Digitized Sky Survey/P. Goudfrooij (STScI)/The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Астрономи вважають, що аномалія пояснюється утворенням M104 внаслідок злиття двох приблизно рівних за розміром галактик. Ця подія призвела до того, що зірки їхнього гало перемішалися з зірковою популяцією з центральних регіонів.

Знахідка здивувала астрономів, оскільки порівняно «гладка» структура Сомбреро не демонструє жодних видимих ​​ознак, що вказують на зіткнення у минулому. Водночас варто відзначити, що ця галактика є «гібридом». Вона класифікується як лінзоподібна — такі об’єкти займають проміжне положення між традиційними спіральними та еліптичними системами. Лінзоподібні галактики мають форму диска та чітко виражене ядро. Але при цьому в них не видно слідів спіральної структури, і вони вже втратили більшу частину свого міжзоряного газу.