Запропоновано нову гіпотезу походження Оумуамуа

Наука

Восени 2017 року астрономи виявили в Сонячній системі перший підтверджений об’єкт міжзоряного походження. «Прибулець» отримав назву Оумуамуа (1I/’Oumuamua). Він прилетів приблизно з боку зірки Вега та пройшов на відстані 0,25 а.о. від Сонця (всередині орбіти Меркурія), після чого почав віддалятися траєкторією, що назавжди виводила його зі сфери тяжіння нашого світила.

Викид газу з поверхні `Оумуамуа в уяві художника. Джерело: ESA

Візит Оумуамуа ініціював бурхливі дискусії серед учених щодо його природи. Спочатку об’єкт класифікували як комету. Наступні спостереження не виявили в нього ознак кометної активності, тому незабаром його записали в астероїди. Потім астрономи виявили, що тіло залишає Сонячну систему c невеликим прискоренням. У результаті було висунуто гіпотеза про те, що він все ж є «виродженою» кометою, що прискорилась унаслідок викиду газу та пилу з поверхні. Деякі астрономи взагалі висунули обережне припущення, що Оумуамуа може мати штучне походження.

Нещодавно набір гіпотез походження Оумуамуа поповнився ще однією. Співробітник Лабораторії реактивного руху Зденек Секаніна (Zdenek Sekanina, JPL NASA) опублікував статтю, в якій припустив, що «прибулець» є уламком міжзоряної комети, що розпалася перед проходженням перигелію. Вчений посилається на результати іншого дослідження, яке показало, що деякі тьмяні кометоподібні тіла, що вперше потрапляють у внутрішню частину Сонячної системи і мають перигелій менш ніж 1 а.о., можуть раптово розпадатися перед максимальним наближенням до Сонця.

Іноді після такої події від первинного тіла может лишитися досить великий уламок, що складається зі слабо пов’язаних пилових зерен. Моделювання показує, що він матиме надзвичайно пористу поверхню, практично не міститиме води та летких речовин, а також матиме екзотичну форму, нерегулярний період обертання і відчутно піддаватиметься тиску сонячного випромінювання. Все це дуже нагадує характеристики Оумуамуа.

Розпад комети Ікейя-Муракамі (332P/Ikeya–Murakami), сфотографований телескопом Hubble. Джерело: NASA, ESA, D. Jewitt (UCLA)

На думку вченого, астрономам слід уважно вивчити архівні зображення, отримані в період із серпня по вересень 2017 року. Можливо, на них удасться виявити спалах, спричинений руйнуванням міжзоряної комети. У свою чергу, це допоможе визначити систему, з якої вона до нас прилетіла.

По материалам: https://arxiv.org