Європейський супутник побачив виверження магнетара у сусідній галактиці

Супутник INTEGRAL зафіксував несподіваний спалах гамма-випромінювання, який надходив від сусідньої галактики М82. Вчені вважають, що його джерелом стало виверження магнетара — молодої нейтронної зорі, що має дивовижні властивості.

Магнетар
Магнетар. Джерело: phys.org

Спалах випромінювання у М82

Одним із найкращих на сьогодні інструментом для відкриття транзієнтних, тобто короткочасних подій є створений Європейською космічною агенцією супутник INTEGRAL. Він спостерігає за зоряним небом у гамма-діапазоні та має поле зору, що у 3000 разів перевищує покриття неба повним Місяцем.

Завдяки цьому INTEGRAL частіше за інші обсерваторії фіксує гамма-спалахи. Зазвичай ці явища з’являються ніби нізвідки та тривають лише кілька секунд. Причина полягає в тому, що вони надзвичайно потужні й тому приходять до нас із дуже віддалених галактик.

Проте джерело гамма-спалаху, що був зафіксований 15 листопада 2023 року, вдалося чітко визначити. Щобільше, воно перебуває у відносно недалекій галактиці М82. Відстань до неї складає 12 млн світлових років.

Вчені майже одразу зрозуміли, що це щось, що треба негайно досліджувати, й буквально за кілька годин спрямували на М82 космічний телескоп XMM-Newton. Проте він не зміг знайти жодних слідів вибуху. Тільки підвищений тепловий фон.

Виверження магнетара

Насправді вчені знали, що така ситуація може виникнути. Гамма-спалахи бувають двох типів. Короткі гамма-спалахи відбуваються при зіткненні двох нейтронних зір. Зазвичай після них залишаються гравітаційні хвилі, а також післясвітіння у рентгенівському та видимому діапазонах.

Довгі спалахи відбуваються тоді, коли магнетар взаємодіє з навколишньою речовиною якимось не дуже зрозумілим чином і це викликає своєрідні виверження матерії та енергії. Оскільки жодного світіння у М82 вчені не побачили, очевидно, що йдеться саме про цей випадок.

Магнетари — одні з найзагадковіших об’єктів у космосі. Це теж нейтронні зорі, але вони мають одну неймовірну особливість — магнітне поле, що у мільйони разів перевищує усе, що люди можуть отримати у земних лабораторіях. Як вони виникають, вчені досі не з’ясували.

Однак вони не сумніваються, що саме магнітні поля магнетарів є першопричиною того, що довгі гамма-спалахи такі потужні. Це справді величезні вибухи. Наприклад, у грудні 2004 року Землі досяг один із них, джерело якого перебувало лише за 30 тис. світлових років від нас. Його дія на земну атмосферу була цілком співмірною із сонячним спалахом.

Події у галактиці М82 не дали науковцям ретельно вивчити цей спалах. Проте місце, де він відбувся, вже багато говорить про нього. Сталося це у регіоні активного зореутворення, повному молодих та гарячих світил. Строк їхнього життя достатньо невеликий і має закінчитися вибухом наднової. Це навело дослідників на думку, що магнетар може бути молодою нейтронною зорею.