В гостях у першої планети: місія BepiColombo готується до нового прольоту Меркурія

19 червня європейсько-японська місія BepiColombo здійснить близький проліт Меркурія. Апарат пройде на відстані всього у 236 км від поверхні планети.

Складнощі польоту до Меркурія

Апарат BepiColombo складається з європейського та японського зондів. Після виходу на орбіту навколо Меркурія вони розділяться та розпочнуть виконання своїх наукових програм. Європейський апарат займеться дослідженням поверхні та внутрішньої будови планети, тоді як японський зонд сконцентрується на дослідженнях її магнітосфери.

Влаштування BepiColombo. Джерело: Airbus

Попри те, що BepiColombo був запущений ще 2018 року, він зможе вийти на постійну орбіту навколо Меркурія лише у 2025 році. Настільки тривалий термін польоту пояснюється гравітацією Сонця. Воно притягує будь-який запущений до Меркурія космічний апарат, значно збільшуючи його орбітальну швидкість. І щоб вийти на орбіту навколо першої планети, надлишок швидкості необхідно якось погасити. Оскільки для цього потрібно набагато більше палива, ніж може взяти з собою апарат, фахівці місії вирішили використовувати для його гальмування гравітацію планет.

Загалом план польоту BepiColombo передбачає виконання дев’яти гравітаційних маневрів. З моменту свого запуску апарат уже виконав п’ять із них: один в околицях Землі, два біля Венери та ще два біля Меркурія. 19 червня він утретє скористається гравітацією першої планети.

Як буде відбуватися проліт Меркурія

Під час підготовки до майбутнього прольоту Меркурія, BepiColombo здійснив низку корекцій курсу з використанням своєї рухової установки. Вони стали найбільшими маневрами, здійсненими апаратом за весь час його місії.

Схема запланованого на 19 червня 2023 року прольоту Меркурія. Джерело: ESA

Зараз BepiColombo рухається зі швидкістю 3,6 км/с відносно Меркурія (це майже вдвічі менше, ніж його швидкість до свого першого візиту до планети). За розрахунками інженерів, під час майбутнього зближення гравітація планети спочатку прискорить апарат до 5,4 км/с, а потім «загальмує» його. Після завершення маневру швидкість апарата зменшиться до 2,8 км/c, а його траєкторія польоту зміниться на 2,6 градуса.

BepiColombo наближатиметься до Меркурія з нічного боку. Через 13 хвилин після проходження точки мінімального зближення (вона розташована на відстані 236 км від планети), у поле зору його селфі-камер потрапить освітлена частина Меркурія, що дасть змогу зробити знімки поверхні. Очікується, що вони будуть опубліковані 20 червня.

Крім того, фахівці місії збираються скористатися прольотом, щоб відкалібрувати наукові інструменти BepiColombo та провести низку вимірювань. Зокрема, вони хочуть отримати дані про характеристики міжпланетного середовища в околицях Меркурія, а також вивчити його магнітне поле.