Джет Стрільця А* може бути спрямований у бік Землі

У ядрах більшості відомих нам галактик розташовані надмасивні чорні дірки. Чумацький Шлях не є винятком. У його центрі розташований об’єкт, маса якого в 4,3 млн разів перевищує масу Сонця. Вперше його виявили завдяки потужному радіовипромінюванню і привласнили позначення «Стрілець А*». Вчені практично не сумніваються, що він також є надмасивною чорною діркою.

Надмасивна чорна діра у виставі художника. Джерело: NASA

На жаль, ми не можемо побачити цей загадковий об’єкт в оптичному діапазоні. Центр Чумацького Шляху закритий від нас хмарами пилу, що блокують все видиме світло. Але в розпорядженні астрономів є й інші діапазони електромагнітного спектра, зокрема, вже згаданий радіодіапазон. Вважається, що це випромінювання походить від акреційного диска, що оточує Стрілець А *. Частина його речовини поглинається чорною діркою, а частина викидається назовні у вигляді двох вузьких струменів, які називаються джетами.

Міжнародна команда астрономів провела комплексне вивчення джерела Стрілець А* на частоті 86 ГГц із використанням глобальної мережі з 13 радіотелескопів. Завдяки включенню до неї масиву антен ALMA (Atacama Large Millimeter Array) дослідники змогли досягти значного збільшення роздільної здатності.

Спостереження показали, що основна частина радіовипромінювання від Стрільця А * виходить з вузької області з симетричною морфологією розміром одну трьохсотмільйонну частку градуса. Це вказує на те, що воно виробляється в диску, що оточує надмасивну чорну дірку, а не в її джетах. Однак таке явище зробило б Стрілець А* унікальним об’єктом серед відомих нам чорних дірок. Тому астрономи вважають, що, швидше за все, один із джетів об’єкта має бути спрямований у бік Землі.

Верхній лівий кадр: змодельоване зображення Стрілець А* на частоті 86 ГГц. Верхній правий кадр: змодельоване зображення Стрілець А* на частоті 86 ГГц із ефектами розсіювання. Нижній лівий кадр: «відфільтроване» зображення Стрілець А* з прибраним ефектом розсіювання. Джерело: S. Issaoun, M. Moscibrodzka, Radboud University / M. D. Johnson, CfA

Також астрономи зуміли виміряти ефект розсіювання світла, що розмиває та спотворює зображення Стрільця А*. Дослідники дійшли висновку, що він не повинен завадити реалізації проєкту Event Horizons, у рамках якого мають бути отримані знімки околиць чорної діри на частоті 230 ГГц.

За матеріалами: https://www.ru.nl