Рогозін запропонував вкрасти німецький телескоп

Глава «Роскосмосу» Дмитро Рогозін заявив, що дав вказівку «відновити роботу» німецького телескопа eROSITA, який знаходиться на борту космічної обсерваторії «Спектр-РГ». Це робиться як усупереч волі власників інструмента, так і думки російських учених.

Цілі та завдання телескопа eROSITA

eROSITA був сконструйований Інститутом позаземної фізики Товариства Макса Планка. Телескоп призначався для вивчення неба в м’якому рентгенівському діапазоні (від 0,2 до 10 кеВ). Місія інструмента була розрахована на сім років. У її ході eROSITA мав вісім разів просканувати небо. Основна наукова мета телескопа полягала в тому, щоб визначити характеристики загадкової темної енергії через структуру та історію розвитку Всесвіту, що відстежується за скупченнями галактик.

Телескоп eROSITA
Телескоп EROSITA. Джерело: DLR

До кінця 2021 року eROSITA виконав чотири сканування неба. Під час виконання завдань, телескоп засік понад мільйон квазарів та двадцять тисяч масивних скупчень галактик, які знаходяться на космологічних відстанях. Також на його карту потрапили понад триста тисяч зір нашої Галактики з гарячими коронами, як у Сонця, але в сотні та тисячі разів яскравішими в рентгенівських променях. Також йому вдалося засікти найпотужніший із відомих квазарів з рекордним червоним зміщенням.

У 2022 році eROSITA розпочав п’яте сканування неба. Проте інструмент так і не довів його до кінця. Після початку широкомасштабного вторгнення росії в Україну німецькі вчені на знак протесту та небажання співпрацювати з країною-агресором відключили телескоп.

Несанкціоноване увімкнення телескопа eROSITA

Але не секрет, що російській владі начхати на будь-які міжнародні домовленості та правові норми. 4 червня глава «Роскосмосу» Дмитро Рогозін заявив, що наказав знову включити eROSITA, мотивувавши це науковими міркуваннями.

Обсерваторія «Спектр-РГ» (концепт). Джерело: DLR

Оскільки eROSITA належить німецькій стороні, яка не давала дозволу на відновлення його роботи, з юридичного погляду, цей крок рівносильний крадіжці. Російські вчені, які беруть участь у проєкті, чудово це розуміють — як і те, яку величезну шкоду такий крок завдасть залишкам репутації росії в науковому світі. Але оскільки за умов цензури вони не можуть прямо заявити свій протест, їм доводиться використовувати максимально обтічні формулювання. Так, керівник проєкту академік Рашид Сюняєв заявив, що поновлення роботи eROSITA можливе лише за погодженням з німецькою стороною, а неузгоджені дії можуть призвести до поломки приладу. Також він додав: «Потрібно пояснити, провести переговори, щоб обидві сторони розуміли, що й у далекому майбутньому — років через 10-20-30 — на наші супутники можна буде знову ставити іноземні прилади екстракласу та дії з ними будуть щонайменше , узгоджені».

Але, судячи з наступних заяв рогозіна, російська влада збирається проігнорувати думку власних учених та включити eROSITA. А в цьому випадку російській науці з великою часткою ймовірності доведеться надовго забути про надії в найближчому майбутньому знову почати розміщувати іноземні прилади на своїх супутниках.