Parker Solar Probe зафільмував свою подорож крізь потужну сонячну бурю

Науковий світ нещодавно став свідком події, яка вразила космічну спільноту — зонд Parker Solar Probe зафільмував зблизька масштабний сонячний спалах. Якби супутник Землі потрапив у його зону впливу, удар потоку заряджених частинок по корпусу міг би призвести до серйозних відключень електроенергії на нашій планеті.

Спостереження та аналіз цієї пригоди були опубліковані в новій науковій статті журналу The Astrophysical Journal. І хоча ця подія сталася понад рік тому, вона надалі залишається предметом зацікавлення для науковців.

Політ Parker Solar Probe на межі загибелі

Подія, про яку йдеться, відбулася на іншому боці Сонця відносно Землі та почалася 5 вересня 2022 року. Варто зазначити, що ця подія сталася під час 13-го обльоту нашої зорі зондом Parker Solar Probe (PSP). На той момент космічний апарат Parker Solar Probe перебував на дуже близькій відстані від поверхні Сонця — всього за 9,17 млн км. Для порівняння, звичайна відстань Землі від Сонця становить приблизно 150 млн км.

WISPR
Камера Wide Field Imagery for Solar Probe (WISPR) на борту Parker Solar Probe спостерігає, як космічний корабель проходить поруч із масивним корональним викидом маси 5 вересня 2022 року. Авторство: NASA

Ця подія стала важливою для науковців і астрофізиків, оскільки спостереження за корональним викидом маси (скорочено англійською — CME) з такої відстані відбулося вперше. Величезні виверження із зовнішньої атмосфери Сонця (корони) грають важливу роль у формуванні космічної погоди та можуть впливати на супутники, комунікаційні системи, навігацію і навіть електромережу на Землі. Вивчення цих подій та їхньої взаємодії з міжпланетним середовищем допомагає вченим краще передбачати швидкість переміщення сонячного вітру від Сонця до Землі та вплив цих подій на нашу планету.

Сонячний пилосмок

За словами NASA, ця подія надала можливість спостерігати у деталях взаємодію коронального викиду маси з міжпланетним пилом. Ця взаємодія була теоретично описана багато десятиліть тому, але до цього моменту реальних спостережень не було. За словами Гільєрмо Стенборга, астрофізика з Лабораторії прикладної фізики Джона Гопкінса, CME діє як пилосмок, прибираючи пил зі свого шляху. Після того, як сонячний спалах виштовхує пил приблизно на 10 млн км від Сонця, його щільність миттєво збільшується у внутрішній частині Сонячної системи.

Parker Solar Probe
Ілюстрація польоту Parker Solar Probe на мінімальній відстані від Сонця. Фото: NASA

Важливо зазначити, що цей випадок став можливим завдяки зонду Parker Solar Probe. Спостереження зонда також вказують на те, що ефект виснаження пилу спостерігається лише під час найпотужніших корональних викидів маси.

Хоча ця подія стала джерелом важливого розуміння міжпланетного пилу та його взаємодії з CME, вченим потрібно ще багато досліджень та спостережень, щоб розкрити всі таємниці цих процесів. Проте цей етап дозволяє науці крок за кроком зближуватися до повного розуміння природи нашого Сонця і впливу його активності на планету Земля.

Раніше ми повідомляли про те, як Solar Orbiter та Parker Solar Probe об’єднались для розкриття 65-річної таємниці Сонця.

За матеріалами Scientific American.