Гори на нейтронних зорях можуть генерувати гравітаційні хвилі

Цілком можливо, що на нейтронних зорях можуть існувати гори, що утворюються через рух їхньої кори. Якщо це так, то вони мають генерувати гравітаційні хвилі. Спостерігаючи за ними, ми зможемо зрозуміти внутрішню будову цих залишків наднових.

На нейтронних зорях можуть бути гори
На нейтронних зорях можуть бути гори. Джерело: www.sciencenews.org

Звідки на нейтронних зорях гори

Група вчених опублікувала дослідження, згідно з яким гори на нейтронних зорях можуть генерувати гравітаційні хвилі. А ті, своєю чергою, багато розкажуть нам про ці небесні тіла. Ця новина може здатися дивною, бо існування гір на зорях здається нереальним. Проте варто розібратися із цим.

Нейтронні зорі — це надзвичайно щільні рештки наднових. За маси удвічі більшої за сонячну вони можуть мати діаметр лише 12 км. При цьому гравітація не тільки розриває молекули на окремі атоми, а й усередині їх вдавлює електрони в протони. За таких умов здається, що нейтронні зорі мають бути гладенькими кулями.

Проте якісь нерівності на них, які вчені називають горами, все-таки є. На це однозначно вказують радіосигнали від пульсарів. Зазвичай вони надзвичайно точні, але час від часу збиваються, і стається це через рухи кори нейтронних зір, у результаті яких утворюються гори.

Кора нейтронних зір

Вчені сходяться на думці, що ці «гори» насправді мають вкрай незначну висоту. Проте невідомо, вимірюється вона сантиметрами чи метрами. Все залежить від того, що собою являє кора нейтронної зорі, а про це вчені практично нічого не знають.

У Сонячній системі невеликі тіла проявляють тектоніку різними способами. Наприклад, на Меркурії з його легкою корою і щільним ядром утворюються широкі уступи. На крижаному Енцеладі є гори та розломи, які називають тигровими смугами. А на дуже схожій на нього Європі є тільки сітка тріщин, що вкриває гладеньку кулю.

Гравітаційні хвилі

Якими є нерівності на поверхні нейтронних зір, ми можемо тільки гадати. Проте є одна можливість розібратися із цим. Вчені стверджують, що якщо гори на пульсарах таки є, то вони мають генерувати гравітаційні хвилі. Щоправда, вони занадто слабкі, щоб ми могли їх вловити за допомогою сучасних інструментів.

Однак не виключено, що це вдасться зробити у майбутньому. І тоді гравітаційні хвилі зможуть багато нам розповісти про те, яку форму та розмір мають гори на нейтронних зорях. А це, своєю чергою, допоможе зрозуміти, що у них всередині.

Автори публікації встановили ще одну можливу цікаву закономірність. Якщо на нейронних зорях справді є щось, що можна назвати горами, то їхній розмір та характеристики мають визначати верхню межу швидкості їхнього обертання.