NASA може використати комерційний носій для запуску місії EM-1

Космічні технології

Під час виступу в американському Конгресі, що відбувся 13 березня, адміністратор NASA Джим Брайденстайн (Jim Bridenstine) заявив, що агентство вивчає можливість використати комерційний носій для запуску місії Exploration Mission-1 (EM-1). У її межах корабель Orion без екіпажу буде виведений на орбіту навколо Місяця, проведе на ній 6 днів, а потім повернеться на Землю.

Джим Брайденстайн. Джерело: NASA/Joel Kowsky

До недавнього часу реалізація EM-1 була намічена на червень 2020 року. Для запуску корабля передбачалося використати нову надважку ракету SLS. Однак проєкт носія вкотре вибився з графіка. Наразі вже очевидно, що він не буде готовий до наступного року. Тому фахівці NASA розпочали опрацювання альтернативного варіанту з використанням комерційної ракети, який дасть змогу здійснити EM-1 у намічені терміни.

За словами Брайденстайна, жодна з експлуатованих нині ракет не має достатньої потужності, щоб відправити повністю споряджений Orion зі службовим модулем до Місяця. Тому NASA розглядає наступний план. Для запуску EM-1 будуть використані два комерційні носії. Перший виведе на навколоземну орбіту Orion, а другий — розгінний блок, який зістикується з кораблем і потім відправить його до Місяця. При цьому керівник агентства визнав, що наразі новий космічний апарат не має технічної можливості здійснювати орбітальне стикування з розгінним блоком. Але він переконаний, що в разі ухвалення відповідного рішення цю проблему можна буде усунути до літа 2020 року.

Варто підкреслити, що поки йдеться про вивчення такої можливості. Однак уже сам факт заяви Брайденстайна свідчить про те, що в NASA серйозно опрацьовують цей сценарій. Orion має стати основним засобом доправлення екіпажів на навколомісячну орбітальну станцію LOP-G (Gateway), перший елемент якої запустять у космос 2022 року. Прагнення агентства не відкладати надовго перший повноцінний випробувальний політ корабля легко зрозуміти. Водночас у проєкту SLS є досить потужне лобі в Конгресі, яке може виступити проти цієї ініціативи. Брайденстайн пообіцяв, що NASA офіційно озвучить свою думку з цього питання протягом найближчих кількох тижнів.

За матеріалами https://spaceflightnow.com