Проєкт бюджету NASA на 2019 рік: комерціалізація МКС і відмова від телескопа WFIRST

Учора був опублікований проєкт бюджету NASA на 2019 рік. Документ уже викликав досить неоднозначну реакцію серед представників космічної індустрії та наукової спільноти. Американська адміністрація запропонувала виділити NASA 19.9 млрд доларів, що майже на 0.8 млрд більше за аналогічний запит на 2018 рік.
Більш ніж половина від цієї суми має бути витрачено на проєкти, так чи інакше пов’язані з поверненням людини на Місяць. Одним із головних пріоритетів NASA залишаться космічний корабель Orion і ракета SLS. Перший випробувальний політ системи планують на 2020 рік, перша пілотована місія має відбутися 2023 року.

Концепт навколомісячної станції. Джерело: NASA

Були зсунуті терміни початку будівництва навколомісячної станції. У документі вона названа Lunar Orbital Platform-Gateway. Спочатку передбачалося, що її перший модуль запустять ракетою SLS у 2023 році разом із пілотованою місією Orion (можливостей системи вистачає для цього). Скоригований план передбачає, що модуль запустять у 2022 році й для цього буде використана ракета однієї з приватних компаній.

Загалом документ приділяє велику увагу підтримці приватників і розширенню їхньої ролі в космічній індустрії. Також передбачається поступовий відхід від прямого федерального фінансування різних супутникових угруповань і наземної інфраструктури, що використовується для деяких місій NASA.

В. о. адміністратора NASA Роберт Лайтфут під час обговорення проєкту нового бюджету. Джерело: NASA/Bill Ingalls

Концентрація ресурсів на одній сфері неминуче спричинила зниження витрат в інших сферах. Одна з найбільш неоднозначних пропозицій документа — «комерціалізація» МКС. Адміністрація Трампа пропонує припинити пряме фінансування станції після 2025 року. У теорії, після цього МКС має перетворитися на комерційну платформу. Вона продовжить функціонувати за рахунок приватних компаній, а також разових контрактів NASA, які оплачують проведення різних досліджень і випробування нових технологій.

Ще одним вельми суперечливим моментом стала пропозиція відмовитися від створення космічної обсерваторії нового покоління WFIRST. У Білому домі побоюються, що вона виб’ється за межі бюджету і в підсумку повториться епопея з будівництвом телескопа James Webb. Як не парадоксально, 2,4-метрове дзеркало, подароване NASA Управлінням американської військово-космічної розвідки (NRO), не тільки не допомогло проєкту, а навіть навпаки — стало причиною його проблем. Спочатку WFIRST пропонувалося оснастити скромнішим 1,2-метровим дзеркалом. Його заміна на «подарунок» NRO вимагала повного перегляду всієї конструкції інструменту.

Концепт телескопа WFIRST. Джерело: NASA

Також під удар потрапила освітня програма NASA та деякі апарати, що займаються вивченням Землі. Адміністрація Трампа пропонує припинити фінансування п’яти місій: RBI, PACE, OCO 3, DSCOVR і CLARREO.

Але не варто забувати, що поки йдеться лише про проєкт бюджету. Реальна битва розгорнеться в стінах Конгресу, і її результат складно передбачити. Але вже абсолютно точно можна стверджувати, що ідея комерціалізації МКС виявиться не до вподоби великій кількості конгресменів як від республіканської, так і демократичної партії, які вважають її величезною помилкою. До того ж абсолютно незрозуміло, як на таку ініціативу відреагують учасники проєкту з інших країн.

Що стосується телескопа WFIRST, то американське наукове товариство, найімовірніше, буде битися за нього до останнього. Не виключено, що проєкт вдасться відстояти, але в урізаному вигляді. Те ж саме стосується і скасування фінансування п’яти названих місій NASA, що займаються вивченням Землі. Адміністрація Трампа намагалася домогтися цього ще рік тому, але тоді Конгрес відхилив пропозицію. З високою часткою ймовірності, подібне повториться і цього року.

За матеріалами https://www.nasa.gov/press-release/nasa-acting-administrator-statement-on-fiscal-year-2019-budget-proposa