Найяскравіша комета 2024 року: коли та як її буде видно в наших широтах

Китайська обсерваторія Цзицзіньшань (Пурпурова гора), що стала відомою 60 років тому завдяки відкриттю двох періодичних комет, продовжує свою успішну наукову діяльність. Між іншим, вона виявилася причетною до відкриття комети, яка восени може стати найяскравішою «хвостатою зіркою» 2024 року. Вперше її помітили 9 січня 2023-го.

22 лютого новий об’єкт був сфотографований південноафриканським півметровим телескопом автоматизованої системи ATLAS, після чого його ідентифікували як комету та присвоїли позначення C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS). В момент відкриття вона перебувала на відстані понад 7 а.о. (1,05 млрд км) від Сонця. Виходячи з її видимого блиску (біля 18ᵐ), вчені оцінили розмір її ядра у 10–15 км, що можна порівняти зі славетною кометою Галлея. Розрахунки орбітального руху C/2023 A3 показали, що вона пройде перигелій 27 вересня 2024 року на геліоцентричній відстані 0,391 а.о. (58,6 млн км), а 12 жовтня наблизиться на 0,472 а.о. (70,6 млн км) до Землі. У цей час її загальна яскравість сягне другої зоряної величини, а за деякими оцінками — навіть нульової.

Вже на початку квітня, коли блиск комети перевищив десяту величину, українські любителі астрономії могли побачити її опівночі досить високо над південною частиною горизонту в сузір’ї Діви за допомогою інструментів із діаметром об’єктива не менше 15 см. Відтоді яскравість «хвостатої зірки» трохи зросла, але умови для спостережень погіршилися, оскільки її висота у верхній кульмінації зменшилася. 13 та 14 червня біля комети опиниться Місяць, який у наступні 10 днів сильно погіршить її видимість, а далі вона в кінці вечірніх навігаційних сутінків з’являтиметься на висоті лише 12°, причому кожного наступного дня все нижче й нижче, поки 13 липня не зникне зовсім. На півдні України «доперигелійна» видимість C/2023 A3 триватиме приблизно на тиждень довше.

Комета Цзицзіньшань-ATLAS поруч із галактикою UGC 8262, сфотографована українським любителем астрономії Сергієм Хоменком 5 травня 2024 року (обробку зображення здійснював Валентин Трещун)

Далі комета Цзицзіньшань-ATLAS спостерігатиметься лише у Південній півкулі, але й там вона до кінця літа сховається в навколосонячному ореолі, а 3 вересня опиниться трохи більше ніж в 11° від Сонця. 21 вересня цей показник перевищить 20°, а ще за пару днів C/2023 A3 можна буде знову спробувати побачити в наших широтах. 27 вересня, тобто в день проходження перигелію, о 6-й ранку для спостерігачів у Києві «хвостата гостя» перебуватиме у 2° над обрієм. Щоправда, це буде вже середина навігаційних сутінків, тому для пошуків краще скористатися хоча б невеликим біноклем. Але, згідно з деякими прогнозами, блиск комети на той момент може сягнути нульової величини, тому знайти її буде нескладно.

Після проходження перигелію кометна орбіта розгорнеться відносно Землі таким чином, що попри віддалення C/2023 A3 від Сонця, з точки зору наземних спостерігачів вона знову почне до нього наближатися. Відповідно й умови її видимості знову погіршаться. 9 вересня комета буде розташована менш ніж у 4° від нашого світила. Наступного дня вона перейде на вечірнє небо, 12 вересня, як уже згадувалося, підійде на мінімальну відстань до Землі й досягне завдяки цьому найбільшого блиску, а 13-го в кінці навігаційних сутінків (у Києві це буде близько 19:20 за літнім часом) її можна буде знайти у 5° над обрієм, майже над точкою геодезичного заходу.

Перед максимальним наближенням до нашої планети 12 вересня комета Цзицзіньшань-ATLAS опиниться неподалік від уявної прямої, що сполучає Землю та Сонце (орбіта комети позначена червоним кольором)

Увечері 15 жовтня володарі великих телескопів (діаметром не менше 20 см) зможуть побачити рідкісне зближення двох комет — Цзицзіньшань-ATLAS і Ольберса (13P/Olbers). Щоправда, блиск останньої в цей час навряд чи перевищуватиме 11ᵐ, тож помітити її на сутінковому небі буде дуже важко. Видима відстань між небесними тілами складе трохи більше градуса.

Далі C/2023 A3 віддалятиметься від Сонця, досить швидко втрачаючи блиск. Але якщо у просторі її віддалення триватиме й надалі, то на небі з огляду на розташування кометної орбіти воно ставатиме все повільнішим, і, врешті, 4 листопада комета досягне максимальної елонгації 56,5°, після чого ми побачимо, начебто вона… знову наближається до нашого світила. В цей час вона перебуватиме в сузір’ї Змієносця та кілька днів рухатиметься неподалік мальовничого розсіяного зоряного скупчення NGC 6633.

Видимий шлях комети Цзицзіньшань-ATLAS з 12 жовтня до початку листопада 2024 року

Звичайно, всі довготермінові прогнози стосовно блиску «хвостатих зірок» слід сприймати обережно, але вважається, що десь у кінці жовтня комета Цзицзіньшань-ATLAS перестане бути видимою неозброєним оком. До грудня її яскравість впаде до 10-ї величини. 24 листопада вона перейде до сузір’я Орла, а 31 грудня опиниться у 3° від його найяскравішої зорі Альтаїра.

Досвідчені кометні спостерігачі з вищесказаного зрозуміють, що умови видимості C/2023 A3 в наших широтах будуть не дуже сприятливими, навіть якщо її блиск у максимумі сягне від’ємних зоряних величин. Але схоже, що більш яскравої комети цього року ми все одно не побачимо. Тому дуже радимо приділити хоч трохи часу її спостереженням, тим більше, що ексцентриситет її орбіти більший за одиницю, тобто вона рухається гіперболічною траєкторією й ніколи більше не повернеться до Сонця.

До речі, після публікації нашого матеріалу про комету Брюїнгтона з’явилися її наступні спостереження, що дозволяють зробити помірно оптимістичний прогноз подальшого зростання її яскравості.

Сезонні примхи Сатурна: на планеті знайшли ключ до розуміння погоди газових гігантів