Легендарна комета почала повернення до Сонця

9 грудня комета Галлея пройшла афелій своєї орбіти. Тепер вона знову почне наближатися до Сонця.

Найвідоміша комета в історії

Комета Галлея є найвідомішою хвостатою гостею в історії астрономії. Самі ранні підтверджені записи про її спостереження датуються ще 3 століттям до н. е. Один із найвідоміших візитів комети стався 1066 року н. е. Сучасники визнали її поганою ознакою і пізніше пов’язали її з битвою під Гастінгсом, під час якої нормани завоювали Англію.

Комета Галлея на гобелені з Байо. Джерело: wikipedia.org

Комета отримала свою назву на честь астронома Едмунда Галлея. На початку 18 століття він виконав розрахунки орбіти кількох десятків відомих комет і звернув увагу на схожість орбіт кількох із них. При цьому, проміжки між їхньою появою становили 75-76 років. Галлей висунув сміливе припущення, що йдеться про один і той самий об’єкт. У 1716 році він опублікував докладні розрахунки, передбачивши, що наступного разу комета повернеться 1758 року.

Сам Галлей не дожив до цієї дати. Але 25 грудня 1758 року астроном Йоганн Паліч дійсно виявив передбачену ним комету. Ця подія стала першим тріумфальним підтвердженням закону всесвітнього тяжіння Ньютона.

Попередній та новий візит комети Галлея

Востаннє комета Галлея відвідувала внутрішню частину Сонячної системи 1986 року. Цей візит став одним із найбільш «невидовищних» в історії. Комета й Земля перебували по різні боки від Сонця, свою роль зіграв і фактор світлового забруднення неба. Проте, до хвостатої гості була спрямована ціла армада, що складалася з п’яти космічних апаратів: радянських «Вега-1» і «Вега-2», японських «Сакігаке» та «Суйсей», а також європейського Giotto.

Ядро комети Галлея на знімку зонда Giotto. Джерело: ESA

Найближче до комети вдалося підібратися європейському зонду Giotto. Він пролетів на відстані 596 км від її ядра. Виявилося, що ядро комети Галлея має арахісоподібну форму й відбиває лише 4% від сонячного світла, яке падає на неї, що можна порівняти з альбедо деревного вугілля. Його розміри становлять 15 x 7,2 x 7,2 км. Ядро комети має вельми різноманітний рельєф, що включає височини, хребти, западини та сліди ударних кратерів.

Після цього візиту комета Галлея почала віддалятися від Сонця. І ось, 9 грудня 2023 року вона пройшла перигелій своєї орбіти. У цей момент комета перебувала на відстані 5,26 млрд км від Сонця. Це більше, ніж дистанція до Нептуна.

Комета Галлея на земному небі 1986 року. Джерело: wikipedia.org

Тепер комета Галлея почне зворотну подорож до центру Сонячної системи, яка займе ще 38 років. Її знову можна буде побачити на земному небі влітку 2061 року. За словами астрономів, цього разу умови для спостереження знаменитої комети будуть набагато сприятливішими, ніж у 1986 році.