На Землі виявлені рідкісні «місяцеподібні» кратери від потужних зіткнень

На території американського штату Вайомінг геологи виявили не бачені раніше на Землі метеоритні кратери. Вони утворилися внаслідок потужного удару за мільйони років до того, як на планеті з’явилися динозаври.

Місяць
Вторинні (сателітні) кратери широко поширені на скелястих тілах Сонячної системи, але вкрай рідко зустрічаються на Землі. Фото: Unsplash

Група німецьких і американських учених описує своє дослідження в Geological Society of America Bulletin. На думку геологів, виявлені кратери були утворені матеріалом, викинутим унаслідок більшого первинного падіння метеориту близько 280 млн років тому. Вторинні (сателітні) кратери широко поширені на скелястих тілах Сонячної системи, позбавлених атмосфери або з тонкою атмосферою — таких, як Місяць і Марс. Однак вони дуже рідко зустрічаються на об’єктах із потужною атмосферою — наприклад, на Землі та Венері.

«Ми вперше знайшли докази того, що на Землі було можливе утворення вторинних кратерів», — пишуть дослідники у статті.

Вторинні ударні кратери

Дослідники виявили та вивчили 31 структуру діаметром від 10 до 70 м у так званому полі ударних кратерів Вайомінга. Вони розсипані на ділянці площею 40×90 км неподалік міст Каспер, Даглас і Леремі. Їх знайшли з використанням даних супутникової зйомки та безпілотних літальних апаратів.

На Землі виявлено 208 ударних структур. Ще 60 потенційних кратерів вимагають подальшого вивчення для підтвердження. Невелика їх кількість і складності виявлення пов’язані з ерозією та іншими геологічними процесами, а також великою кількістю води, що вкриває поверхню нашої планети. Вторинні ударні кратери ідентифікуються за їхньою невеликою глибиною та некруглою формою, а також за променеподібними візерунками, що розходяться від первинного кратера — явище, яке легко спостерігати у кратері Тихо на Місяці.

Кратер Тихо
Кратер Тихо на Місяці. Вторинні кратери позначені жовтим кольором. Фото: Wikipedia

Видовищна подія

Зіткнення, що створило кратерне поле та первинний кратер, було дуже видовищним. Астероїд розміром 2-3 км врізався в нашу планету, утворивши вогняну кулю діаметром 120 км. Усе в радіусі 200 км було випалено та знищено вщент. Уламки вилетіли з основного кратера, а потім знову вдарили Землю зі швидкістю від 700 до 1000 м/с.

Свідками цієї смертоносної події стали ранні тварини. 280 млн років тому вже існували первісні комахи, земноводні та риби. Перші динозаври з’явилися лише 40 млн років потому. Сама Північна Америка на той час була частиною єдиного суперконтиненту Пангеї. Ударні кратери були швидко «поховані» на мільйони років під осадовими породами, доки не утворилися гори на заході США (це сталося від 80 до 35 млн років тому), де їх і знайшли геологи.

Нагадаємо, раніше вчені з’ясували, що гігантське зіткнення не позбавляло Землю води.