Виявлені нові озера під південним полюсом Марса

2018 року колектив європейських учених оголосив про відкриття підповерхневого озера на Марсі. Їх удалося виявити завдяки радару MARSIS, встановленому на борту зонда Mars Express. Проаналізувавши зібрані інструментом дані, дослідники дійшли висновку, що на глибині приблизно 1,5 км під південним полюсом планети ховається водяний прошарок.

Протяжність, виявленого водяного прошарку, становить близько 20 км. Його температура, найімовірніше, значно нижча від нуля. На думку вчених, вода в ньому залишається рідкою завдяки розчиненим солям та тиску маси льоду, що лежить вище.

Після повідомлення про знахідку Mars Express провів нові радарні спостереження, які суттєво доповнили картину будови південного полюса Червоної планети. У недавньому випуску журналу Nature Astronomy була опублікована стаття, присвячену їх результатам. Апарату вдалося уточнити розміри раніше виявленої водойми. Вони становлять 20×30 км. Товщина рідкого прошарку залишається невідомою — імпульси радара MARSIS не можуть пробитися через воду. Основна водойма оточена кількома, дрібнішими, озерами діаметром близько 10 км, які розділені ділянками сухої породи.

Розташування передбачуваного підповерхневого озера. Джерело: USGS Astrogeology Science Center, Арізона State University, INAF

Спочатку вчені припускали, що існування озера можна пояснити виділенням тепла з марсіанських надр. Але після відкриття «озер-супутників» вони вважають подібний сценарій малоймовірним. Швидше за все, тут ми бачимо залишки більшої водойми, що залишилася з часів, коли Марс мав більш сприятливий клімат.