Космічні підсумки 2021. Найяскравіші події минулого року (частина 2)

З другої частини нашого підсумкового матеріалу (попередня частина), присвяченого найцікавішим і найважливішим космічним подіям 2021 року, ви дізнаєтеся про будівництво нової китайської орбітальної станції, туристичні перегони мільярдерів і драматичні події, що поставили під загрозу існування МКС.

Новий орбітальний форпост Піднебесної

29 квітня Китай здійснив один зі своїх найважливіших запусків за останні кілька років. Ракета «Чанчжен-5В» вивела на навколоземну орбіту «Тяньхе» — базовий блок нової китайської багатомодульної орбітальної станції.

Інтер’єр модуля «Тяньхе». Джерело: CNSA

Уже в червні «Тяньхе» прийняла перший екіпаж із трьох тайконавтів, який здійснив кілька виходів у відкритий космос та провів на її борту три місяці, встановивши новий національний рекорд Піднебесної. У жовтні на станцію прибула наступна експедиція. Вона має перевершити досягнення попередників і планує провести на орбіті цілих шість місяців.

Наступного року Піднебесна значно розширить свою нову станцію, додавши до неї пару лабораторних модулів. А в майбутньому до неї планується відправити автономний модуль-телескоп «Сюньтянь», оснащений двометровим дзеркалом. За словами китайських фахівців, він матиме таку саму роздільну здатність, як і знаменитий Hubble, але при цьому в 300 разів більше поле зору. За необхідності модуль зможе зближуватися та стикуватися зі станцією для обслуговування та заміни її екіпажем наукових приладів.

Космічні перегони мільярдерів

У 1961 році мешканці Землі з нетерпінням чекали, яка з двох наддержав першою відправить людину космос. Через п’ятдесят років ми стали свідками інших космічних перегонів за першість — цього разу за участю американських мільярдерів. Вони виборювали право першими здійснити суборбітальний політ на своєму дітищі. В одному кутку рингу був Річард Бренсон з ракетопланом SpaceShipTwo, в іншому — Джефф Безос і його ракетна система New Shepard.

Річард Бренсон. Джерело: Virgin Galactic

У результаті перемогу в цьому змаганні здобув Бренсон. Але, ймовірно, вона виявилася пірровою. Незабаром після польоту його компанія Virgin Galactic стала об’єктом розслідування через те, що SpaceShipTwo вийшов за межі встановленого повітряного коридору. Штрафних санкцій вдалося уникнути, але все ж довелося оголосити про перенесення початку регулярних комерційних польотів до кінця 2022 року. А ось New Shepard розпочав регулярні пілотовані рейси, й відтоді звозив до межі атмосфери ще десять осіб.

Запуск New Shepard. Джерело: Blue Origin

На цьому тлі напрочуд тихо пройшла куди більш значуща з погляду космічного туризму подія. У вересні в межах місії Inspiration4 компанія SpaceX відправила на навколоземну орбіту корабель Crew Dragon з першим в історії повністю непрофесійним екіпажем — жоден із чотирьох учасників польоту не був астронавтом і не працював у державних аерокосмічних установах. Вони провели у космосі три дні, після чого повернулися на Землю.

Екіпаж місії Inspiration4. Джерело: SpaceX

Також, уперше за дванадцять років, космічні туристи відвідали МКС. Ними стали японський мільярдер Юсаку Маедзава та його помічник Йодзо Хірано.

Невдачі модуля «Наука»

2021-й став роком, коли до фінішної прямої дісталися два космічні «довгобуди» — проєкти, розроблення яких розпочалося ще наприкінці минулого століття. Одним із них став модуль «Наука». Спочатку він створювався як дублер функціонально-вантажного відсіку «Заря», але потім був перероблений у багатоцільовий лабораторний відсік.

Модуль «Наука», пристикований до МКС. Джерело: NASA

Спочатку запуск «Науки» був запланований на 2007-й, але в результаті модуль вирушив у космос лише цього року. Запуск пройшов у штатному режимі, але незабаром після нього в російській пресі почали з’являтися повідомлення про безліч різних неполадок — починаючи від антени системи автоматичного стикування «Курс», що не розкрилася, і закінчуючи збоєм у роботі основних двигунів. Остання проблема становила найбільшу загрозу. Якби інженери не змогли налагодити роботу силової установки, «Наука» просто зійшла б з орбіти.

У результаті фахівцям «Роскосмосу» все ж таки вдалося впоратися з проблемами, й 29 липня модуль  успішно зістикувався з МКС. Але це ще не кінець історії. Незабаром після стикування двигуни модуля мимовільно активувалися. Це призвело до порушення орієнтації орбітальної станції та тимчасової втрати зв’язку із Землею. Керівнику польотів із NASA довелося вперше оголосити аварійну ситуацію на МКС.

Екіпажу станції вдалося виправити ситуацію, компенсувавши відхилення за допомогою двигунів модуля «Звєзда» та вантажного корабля «Прогрес МС-17». На щастя, орбітальне перетягування каната не призвело до пошкодження МКС. Але ситуація залишила дуже неприємний осад, знову порушивши питання про поточний стан справ у російській космічній індустрії. Щодо причини інциденту, то, за неофіційними даними, все сталося через помилку працівників групи управління модулем, які забули вимкнути систему стикування після завершення причалювання «Науки» до МКС.

Випробування протисупутникової зброї

15 листопада екіпаж МКС пробудився від екстреного повідомлення. Наземні системи стеження зафіксували появу хмари космічного сміття, яка могла перетинатися з орбітою станції. У результаті астронавтам і космонавтам довелося надіти скафандри та перейти у свої космічні кораблі, готові покинути орбітальний форпост у разі зіткнення. Поки розгорталися всі ці події, ЦУП намагався з’ясувати розміри хмари та визначити, наскільки вона небезпечна для станції.

МКС. Фото, зроблене 8 листопада учасниками місії Crew-2. Джерело: NASA

Досить швидко стало зрозуміло, що відбулося насправді. Росія провела випробування протисупутникової ракети «Нудоль», знищивши старий радянський супутник «Космос-1408». Це призвело до утворення хмари з приблизно 1700 відстежуваних уламків, що перебувають на висотах від 440 км до 520 км. І це лише найбільші фрагменти, які здатні зафіксувати системи спостереження. На них припадає набагато більше куди дрібніших уламків, які здатні заподіяти значну шкоду при зіткненні з космічними апаратами.

Якщо у випадку з «Наукою» керівництво NASA дуже спокійно прокоментувало інцидент, то після випробування протисупутникової зброї воно не стало себе стримувати, назвавши дій Росії безвідповідальними та дестабілізуючими. Сміттєва хмара, що утворилася після тесту, поки що не становить загрози для МКС. Але вже найближчим часом ситуація зміниться. У міру поступового зниження висоти, траєкторії уламків почнуть поступово перетинатися з орбітою станції, що явно ускладнить життя її екіпажу. І це вже не кажучи про безліч інших супутників, орбіти яких теж проходять на цьому ешелоні висот.

Так, це поки що не сценарій фільму «Гравітація». Але якщо провідні держави продовжать бездумно проводити подібні тести космічної зброї, то подібна ситуація може втілитися в реальність.

Третя частина огляду