Астрономи знайшли екзопланету, яка не повинна існувати

Команда дослідників з Інституту астрономії Гавайського університету повідомила про виявлення «неможливої» екзопланети. Їй вдалося пережити перетворення своєї зорі на газовий гігант.

Поглинання екзопланети зорею в уявленні художника. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/M. Garlick/M. Zam

Приблизно через п’ять мільярдів років наше Сонце вичерпає свої запаси водневого палива, після чого почне розширюватися. Під час цього процесу воно поглине Меркурій, Венеру та, з великою часткою ймовірності, нашу Землю. Але, як показує недавня знахідка американських астрономів, навіть така подія не обов’язково є вироком, і деякі планети можуть пережити стадію розширення своєї зорі.

Це відкриття було зроблено під час вивчення червоного гіганта 8 UMi, також відомого як Пекду. Він розташований на відстані 530 світлових років від Землі. Ще 2015 року астрономи виявили, що у зорі є компаньйон — газовий гігант Халла, чия орбіта проходить на відстані 0,46 а. о. від його поверхні.

Наступним важливим ключем до розуміння минулого цієї системи стали дані, отримані телескопом TESS. Вони свідчать про те, що зараз Пекду перебуває на стадії горіння гелію. Це означає, що в недавньому минулому зоря пройшла через стадію максимального розширення. Розрахунки свідчать, що в якийсь момент її радіус досягав 0,7 а. о. Отже, вона повинна була поглинути газовий гігант. І, попри все, Халлу вдалося пережити цей катаклізм.

Вчені мають кілька версій, що пояснюють виживання Халла. За однією з них, екзопланета спочатку перебувала на більш віддаленій орбіті та перемістилася на нинішню позицію лише після перетворення зорі на червоний гігант.

За іншою теорією, колись це була подвійна система, компоненти якої потім злилися в єдину зорю, що не дало їм розростися досить сильно, щоб поглинути планету. Третя можливість є розвитком попереднього сценарію. У результаті злиття зір навколо них утворилася газова хмара, з якої потім сформувалася екзопланета. У цьому випадку Халла є нещодавно народженою планетою другого покоління.

Раніше ми розповідали про те, що хмара Оорта може приховувати захоплену екзопланету.