Хмара Оорта може бути домівкою для захопленої екзопланети

Хмара Оорта може бути домівкою для планетоподібних тіл, захоплених гравітацією нашого Сонця. Такого висновку дійшла команда дослідників із Франції та США.

Планета Х в уявленні художника. Джерело: Caltech/R. Hurt (IPAC)

На сьогодні всі планети Сонячної системи рухаються стабільними орбітами. Але так було далеко не завжди. На зорі свого існування вона пройшла через період нестабільності, що супроводжувався зміною орбіти Юпітера. Ця пертурбація викинула значну частину уламків, що залишилися після формування Сонячної системи. Частина з них перейшла на віддалені орбіти в хмарі Оорта, а частина назавжди покинула її межі. Деякі вчені навіть припускають, що таким чином Сонячна система могла позбутися цілої планети.

Швидше за все, це є досить поширеним сценарієм. Підтвердженням є міжзоряний астероїд Оумуамуа, що відвідав нашу Сонячну систему, та комета Борисова. Також астрономам вдалося знайти цілу низку планет-ізгоїв, які рухаються в режимі вільного польоту Чумацьким Шляхом.

Але якщо зорі можуть катапультувати в космос планети, чи здатні вони також і захоплювати викинуті з інших систем тіла своєю гравітацією? Щоб відповісти на це запитання, міжнародна команда дослідників вдалася до допомоги комп’ютерного моделювання.

Дослідження показало, що близько 10% планет, які спочатку входять до складу зоряної системи, згодом можуть бути викинуті в міжзоряний простір. Що стосується можливості гравітаційного захоплення таких тіл, то найкращі шанси на це виникають не під час близького прольоту через центр системи, а під час проходження через її далекі рубежі.

Що ж стосується нашої Сонячної системи, то згідно з результатами моделювання, існує приблизно 7%-ва ймовірність, що в Хмарі Оорта може перебувати захоплена крижана екзопланета. Для порівняння, ймовірність того, що вона може бути домівкою для «рідної» планети, яка перейшла на віддалену орбіту, становить лише 0,5%. Це означає, що якби гіпотеза про існування планети Х була правильна, то з дуже великою часткою ймовірності це буде захоплене сонячною гравітацією тіло з іншої зоряної системи.