Астрономи помітили у космосі Тисячолітнього Сокола із «Зоряних воєн»

«Мисливці за кометами» зробили знімок комети, яка несподівано стала яскравішою у 100 разів і відростила відкинуті назад «роги» так, що стала схожою на Тисячолітнього Сокола (Millennium Falcon) — вигаданого космічного корабля з фільмів саги «Зоряні війни».

Комета 12P/Понса-Брукса
Комета 12P/Понса Брукса (ліворуч) і зореліт Тисячолітній Сокіл із «Зоряних воєн» (праворуч)

Комета 12P/Понса — Брукса вразила астрономів після того, як 20 липня різко спалахнула, а з її ядра вирвалися подвійні шлейфи уламків, надавши їй форму фантастичного космічного корабля.

Команда «Мисливці за кометами» — це група дослідників на чолі з Гелен Ашер із Кардіффського університету у Вельсі, Велика Британія. Вони використовують глобальну мережу обсерваторії Лас-Кумбрес, щоб відстежувати комети у Сонячній системі. SpaceWeather повідомляє, що наразі комета світить з такою ж яскравістю, як зоря 11-ї зоряної величини, що робить її легкою мішенню для любительських телескопів.

Комета 12P/Понса — Брукса досягне максимальної яскравості у квітні, травні та червні 2024 року, коли пройде близько до Сонця. Саме тоді вона стане яскравим об’єктом, видимим неозброєним оком.

Фото комети 12P/Понса-Брукса
Фото комети 12P/Понса — Брукса

Період її обертання становить 71 рік. Але час її появи в 2024 році є важливим, оскільки він припаде якраз на повне сонячне затемнення, яке трапиться 8 квітня 2024 року. Саме в цей момент комету буде видно.

Поки що вчені гадають, що могло спонукати 12P/Понса — Брукса раптово стати яскравішою.  Одна з теорій полягає в тому, що комета може мати активний крижаний вулкан. За словами Річарда Майлза з Британської астрономічної асоціації, «магма» на такій планеті являє собою холодну суміш рідких вуглеводнів та розчинених газів, що міститься під поверхнею. Крижані вулкани можуть вибухнути під впливом сонячного світла.

Де зараз комета 12P/Понса — Брукса?

Тисячолітній Сокіл наразі розташований у сузір’ї Дракона на північному небі. Попри підвищену яскравість, її не можна побачити неозброєним оком або в бінокль — для спостереження за небесним об’єктом наразі потрібен як мінімум 15-сантиметровий телескоп.

Комету Понса — Брукса іноді ще називають галілеєвою, оскільки її 71-річна орбіта навколо Сонця робить її схожою на комету Галлея, якій потрібно приблизно 75 років, щоб зробити оберт навколо нашого світила. Комета отримала свою назву на честь француза Жана Луї Понса, який вперше відкрив її у 1812 році, а пізніше американець Вільям Р. Брукс підтвердив це відкриття у 1883-му.

Раніше ми повідомляли про те, як головна комета 2024 року отримала ім’я.