Зелена комета потрапила на фото

Астрофотограф Ендрю Маккарті опублікував ефектний знімок комети C/2022 E3 (ZTF). Востаннє її можна було побачити на земному небі 50 тисяч років тому, коли на планеті ще жили неандертальці.

Комета C/2022 E3 (ZTF) Джерело: Andrew McCarthy

Комета ZTF була виявлена у березні 2022 року, коли вона знаходилася на відстані 643 млн км від Сонця. Наступні розрахунки показали, що вона рухається вельми витягнутою орбітою, чий афелій пролягає на відстані 2800 а. о. від Сонця (це в 70 разів більше відстані до Плутона). Отже комета прибула до нас із хмари Оорта. Востаннє ZTF відвідувала внутрішню частину Сонячної системи приблизно 50 тисяч років тому, коли на Землі ще жили неандертальці.

Хвостата гостя пройшла перигелій своєї орбіти 12 січня. Зараз її видима зоряна величина перевищує +6, що означає, що її можна побачити неозброєним оком за ідеальних умов спостереження.

Зроблений Ендрю Маккарті знімок, демонструє протяжний хвіст та кому, що оточує кометне ядро. Характерний зелений колір, мабуть, обумовлений присутністю молекул двоатомного вуглецю, також відомого під назвою діуглерод. Вони руйнуються Сонцем (цей процес називається фотодисоціацією) та супроводжується це випромінюванням на довжині хвилі 518 нм, що відповідає зеленому світлу. Фотодисоціація знищує діуглерод до того, як він встигне віддалитися від ядра. Тому молекули не встигають потрапити у хвіст комети й він не стає зеленим.

Найближчими днями яскравість ZTF може ще трохи збільшитися. За часом це збігатиметься з періодом її оптимальної видимості. Зараз комета знаходиться високо в небі (її слід шукати між Великою та Малою Ведмедицею), видима протягом усієї ночі та при цьому на небі немає яскравого Місяця.

Варто сказати, що з великою ймовірністю, це останній візит комети ZTF. Вплив гравітації великих планет змінив її траєкторію в такий спосіб, що з дуже витягнутого еліпса вона перетворилася на незамкнуту гіперболу. Отже, після нинішнього прольоту через центральні області Сонячної системи комета ZTF, швидше за все, залишить її назавжди.