Головна комета 2024 року отримала ім’я

Центр малих планет (MPC) присвоїв офіційне ім’я кометі, яку вже зараз називають головною кометою 2024 року. Вона отримала позначення C/2023 A3 (Цзицзіньшань-АТЛАС).

Траєкторія комети C/2023 A3

C/2023 A3 була вперше виявлена на знімках, зроблених 9 січня китайською обсерваторією Цзицзіньшан (у перекладі це означає Пурпурова гора). 22 лютого розташований у ПАР автоматизований телескоп ATLAS зробив незалежні знімки об’єкта. Проведений астрономами аналіз показав, що це комета. C/2023 A3 має невеликий хвіст і дуже компактну кому.

Наразі C/2023 A3 перебуває на відстані 7,3 а. о. (1090 млн км) від Сонця, що перевищує відстань до Юпітера. Але вона стрімко наближається до перигелію своєї орбіти, який буде пройдений 28 вересня 2024 року. Цього дня комета пролетить на відстані 0,39 а. о. (58 млн км) від Сонця.

Попри те, що до візиту C/2023 A3 залишається ще півтора року, вже зараз багато астрономів говорять про те, що він може подарувати землянам красиве небесне шоу. Цей прогноз ґрунтується на таких фактах. По-перше, C/2023 A3 є довгоперіодичною кометою, що прилетіла з далеких рубежів Сонячної системи. Попереднього разу вона відвідала околиці Сонця приблизно 30 тисяч років тому. Це означає, що комета повинна містити великі запаси незайманих летких речовин.

По-друге, всі наявні дані говорять про те, що C/2023 A3 є великим об’єктом. Звичайно, точний діаметр її ядра поки що невідомий. Але видима зоряна величина C/2023 A3 свідчить про те, що воно досить велике. По-третє, багато довгоперіодичних комет мають тенденцію руйнуватися під час проходження перигелію. Однак C/2023 A3 пройде на відносно безпечній відстані від Сонця і має хороші шанси пережити зближення.

Комета NEOWISE. Джерело: Juan Carlos Casado

Згідно з поточним прогнозом MPC, максимальний блиск C/2023 A3 на земному небі становитиме нульову зоряну величину. Це означає, що вона буде вшестеро яскравішою за знамениту комету NEOWISE, яку спостерігали влітку 2020 року, і в сто разів яскравішою за нещодавню комету ZTF. За попередніми розрахунками, найкращі умови для спостереження комети будуть у північній півкулі в період із 12 до 20 жовтня 2024 року. Водночас існують й оптимістичніші прогнози яскравості, згідно з якими видима зоряна величина C/2022 E3 становитиме -1, що можна порівняти з яскравістю Сіріуса.

Звичайно, поки що йдеться лише про попередні оцінки. В історії астрономії існує чимало випадків, коли яскравість комети перевершувала найсміливіші очікування, так і коли їхній візит закінчувався розчаруванням. Але в будь-якому разі, очевидно, що найближчим часом C/2023 A3 перебуватиме в центрі уваги і ми ще часто почуємо її згадку в новинах.