Астрономи зазнімкували бульбашки, створені чорними дірами

Проаналізувавши знімки, зроблені рентгенівським телескопом Chandra, астрономи знайшли чотири величезні бульбашки в центрі галактичного скупчення RBS 797, розташованого на відстані 3,9 млрд світлових років від Землі. На думку дослідників, вони утворилися внаслідок активності пари надмасивних чорних дір.

Галактичне скупчення RBS 797 у видимому світлі (ліворуч) та рентгенівському діапазоні (праворуч). Джерело: NASA/CXC/Univ. of Bologna/F. Ubertosi/STScl/M.Calzadilla

Галактичні скупчення є найбільшими структурами у Всесвіті, які утримуються разом силами гравітації. Вони складаються із сотень або навіть тисяч окремих галактик, величезної кількості гарячого газу та невидимої темної матерії. Гарячий газ, який пронизує скупчення, має набагато більшу масу, ніж самі галактики, та яскраво світиться в рентгенівському діапазоні.

Під час вивчення RBS 797 дослідники звернули увагу на порожнини в його центрі. Їм уже зустрічалися подібні структури в інших галактичних скупченнях. Зазвичай їх пов’язують з активністю чорних дір. У процесі поглинання речовини ті викидають частину її зі своїх акреційних дисків у вигляді двох протилежно спрямованих струменів плазми (джетів). У процесі зіткнення з навколишніми газовими хмарами джети формують характерні бульбашки, які можна побачити на рентгенівських знімках.

Раніше астрономам уже було відомо про існування подібних порожнин у RBS 797. Однак під час недавніх спостережень їм вдалося виявити другу пару бульбашок. Проаналізувавши їхнє розташування, вчені дійшли висновку, що вони утворені двома парами джетів, розташованими перпендикулярно один до одного. А це означає, що в центрі скупчення перебувають одразу дві надмасивні чорні діри.

Бульбашки в гарячому газі у центрі скупчення RBS 797. Джерело: NASA/CXC/Univ. of Bologna/F. Ubertosi

Відкриття представляє великий науковий інтерес, бо випадки виявлення подібних пар надмасивних чорних дір, кожна з яких перебуває у процесі поглинання речовини, дуже рідкісні. Додаткову цінність надає те, що, зважаючи на все, чорні діри розміщені на відносно невеликій дистанції одна від одної. Дані радіоспостережень говорять про те, що в центрі RBS 797 є два радіоджерела на відстані всього 250 світлових років одне від одного. Якщо вони справді є надмасивними чорними дірами, це одна з «найтісніших» пар, знайдених астрономами.

Водночас вчені розглядають й альтернативну версію, за якою в RBS 797 була лише одна чорна діра, і її джети якимось чином здійснили «розворот». Аналіз даних Chandra говорить про те, що різниця у віці між двома парами бульбашок становить менш ніж 10 млн років, тож ідеться про швидкий (за астрономічними мірками) процес. Якщо в RBS 797 справді є лише одна чорна діра, відкриття подібного механізму також представляє значний науковий інтерес.

Нагадаємо, що недавно астрономи отримали знімки зір біля чорної діри в центрі Чумацького Шляху, а також виявили її мініджет.