Hubble знайшов сліди мініджета у центрі Чумацького Шляху

Зібрані космічною обсерваторією Hubble дані вказали на наявність «витоку» в центрі Чумацького Шляху — невеликого джета віком кілька тисяч років, джерелом якого є надмасивна чорна діра Стрілець А*. Телескоп не зміг сфотографувати потік речовини безпосередньо, але знайшов непрямі докази його існування.

Комбіноване зображення центра Чумацького Шляху, що показує структуру, ймовірно, утворену джетом чорної діри Стрілець А*. Джерело: NASA, ESA, Gerald Cecil (UNC-Chapel Hill), Joseph DePasquale (STScI)

У порівнянні з більшістю інших чорних дір, Стрілець А* є відносно «спокійним» об’єктом. Проте, як і його побратими, періодично він поглинає речовину. Це призводить до утворення навколо чорної діри акреційного диска. Частина його матеріалу випадає на чорну діру, а частина викидається назовні у вигляді протилежно спрямованих струменів плазми, відомих також під назвою «джети».

У 2013 році астрономи виявили сліди джета, що протягнувся у південному напрямку від Стрільця А *. Команда американських дослідників поставила за мету знайти відповідь на питання про існування протилежного струменя на півночі. Використавши дані, зібрані комплексом радіотелескопів ALMA, вони намітили його передбачувану траєкторію.

Далі вчені звернулися до інфрачервоних знімків Hubble. Їм вдалося знайти пузир гарячого газу, розташований уздовж лінії джета на відстані 35 світлових років від чорної діри. За ним є ціла серія аналогічних структур, які тягнуться щонайменше на 500 світлових років. Дослідники образно порівняли їх із «мильними бульбашками», які утворилися внаслідок зіткнення джета з навколишніми хмарами гарячого газу. Це зіткнення призвело до розпаду струменя на вужчі потоки, що нагадують мацаки восьминога.

Схема структури, ймовірно, утвореної джетом чорної діри Стрілець А*. Джерело: NASA, ESA, Gerald Cecil (UNC-Chapel Hill), Dani Player (STScI)

Щоб підтвердити своє припущення, астрономи скористалися комп’ютерним моделюванням. Воно показало, що джети можуть створювати подібні структури. Потім вчені провели серію спостережень галактики NGC 1068, яку часто називають двійником Чумацького Шляху. Вони також підтвердили наявність подібних утворень у її центрі.

Раніше ми вже писали про те, що астрономи виявили надзвичайно масивну чорну діру в центрі крихітної галактики поряд з Чумацьким Шляхом.

За матеріалами https://hubblesite.org