Астрономи виявили надзвичайно масивну чорну діру в центрі крихітної галактики

Під час вивчення околиць Чумацького Шляху американські астрономи виявили надзвичайно масивну чорну діру, розташовану в центрі карликової галактики. Знахідка може змінити наші уявлення про галактичну еволюцію.

Чумацький Шлях. На врізці зображена карликова галактика Лев 1. Джерело: ESA/Gaia/DPAC; SDSS (inset)

Відкриття було зроблене під час спостережень галактики Лев 1. Вона розташована на відстані 820 тисяч світлових років від Землі та вважається однією з найдальших галактик-супутників Чумацького Шляху. Астрономи обрали цей об’єкт, бо він майже не містить темної матерії — загадкової субстанції, яка становить основну частину маси Всесвіту.

Для вивчення Лева 1 астрономи скористалися інструментом VIRUS-W, змонтованим на 2,7 метровому телескопі обсерваторії МакДональд. Вони виміряли швидкість зір галактики, щоб визначити характеристики її центрального регіону. Спостереження дали несподіваний результат. Астрономи встановили, що у центрі галактики є чорна діра. Проте це не сенсація, оскільки чорні діри розташовані в ядрах більшості великих галактик. Річ у її масі. Вона у 3,3 млн разів перевищує сонячну. Це можна порівняти з масою чорної діри в центрі нашого Чумацького Шляху (4,3 млн сонячних).

За словами дослідників, поки що вони не знають, як чорна діра величезних розмірів могла сформуватися у центрі такої крихітної галактики — адже загальна маса Лева 1 становить приблизно 20 млн сонячних. З іншого боку, знахідка може пояснити процес росту чорних дір у масивних галактиках. Упродовж свого життя вони поглинають безліч карликових галактик. Під час цього процесу їхні чорні діри зливаються. Якщо Лев 1 не є аномалією, цей механізм може дати відповідь на питання про те, як у деяких галактик з’явилися чорні діри з дуже великими масами.

Нагадаємо, що недавно астрономи знайшли найближчу до Землі пару надмасивних чорних дір, яка в майбутньому зіллється воєдино.