Радіотелескопи знайшли «ДНК» у джеті чорної діри

Спостереження, виконані масивом радіотелескопів VLA, виявили наявність незвичайної структури в джеті чорної діри, розташованої в ядрі галактики М87. Вона нагадує подвійну спіраль ДНК.

Релятивістський джет, що викидається з центра еліптичної галактики M87 (фото Hubble). Джерело: NASA and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Галактика M87 розташована на відстані близько 55 млн світлових років від Землі. Ще на початку XX століття астрономи помітили, що з її центра виходить промінь. Зараз ми знаємо, що це джет — струмінь плазми завдовжки понад 3000 світлових років, що викидається з акреційного диска, який оточує розташовану в галактичному ядрі чорну діру. Характеристики цього об’єкта вражають. Маса чорної діри в центрі M87 у 6,5 млрд разів перевищує сонячну. Для порівняння: маса чорної діри в центрі Чумацького Шляху лише у 4,3 млн разів перевищує масу Сонця.

Не дивно, що чорна діра M87 є об’єктом пильної уваги з боку наукової спільноти. У 2019 році астрономи опублікували історичне зображення, яке демонструє її силует.

На цьому дослідження не припинилися. У процесі спостережень, виконаних на радіотелескопі VLA, вчені вивчили джет M87. Їм вдалося виявити структуру його магнітного поля. Це дозволило скласти тривимірну карту джета. Виявилося, що під час руху вздовж ліній магнітного поля матеріал, що викидається чорною дірою, формує дуже незвичайну подвійну спіраль, схожу на спіраль ДНК.

Структура джета галактики М87. Джерело: Pasetto et al., Sophia Dagnello, NRAO/AUI/NSF

За словами дослідників, відкриття їх здивувало. Вони припускали знайти спіральні магнітні поля у безпосередній близькості від чорної діри, але не очікували побачити подібну структуру на настільки великій відстані від ядра M87. Астрономи планують продовжити спостереження, щоб з’ясувати, чим викликаний цей феномен.

Нагадаємо, що раніше інша команда дослідників створила симуляцію Джета M87.