Кисень на кометі Чурюмова-Герасименко виходить із внутрішнього резервуара

Наявність кисеню у викидах з комети Чурюмова-Герасименко (67P/Churyumov-Gerasimenko) не свідчить про його велику кількість у її складі. Він виходить із двох резервуарів у глибині кометного ядра. Поки невідомо, як вони утворилися.

Комета Чурюмова-Герасименко, на якый знайшли кисень
Комета Чурюмова-Герасименко, на якій знайшли кисень. Джерело: Scitechdaily.com

Звідки на кометі Чурюмова-Герасименко кисень

Учені з Лабораторії прикладної фізики Університету Джона Гопкінса опублікували статтю, в якій встановили, що присутність кисню у потоках газу з комети Чурюмова-Герасименко не обов’язково свідчить про те, що цього елементу справді багато у її складі. Так вони вирішили загадку, яка виникла внаслідок дослідження цієї «космічної гості».

Дослідники проаналізували, як змінюється вміст різних елементів у газах комети в міру того, як її ядро обертається навколо власної осі. При цьому освітленою сонцем виявляється то одна, то інша «півкуля». Очікувалося, що вміст у «вихлопі» кисню буде пов’язаний із водою в ньому. Це було б логічно з огляду на те, що ця речовина вважалася його джерелом.

Однак у процесі того, як комета оберталася, кількість води поступово зменшувалася, а кількість кисню залишалася майже незмінною. Він виявився «прив’язаним» до оксидів вуглецю. Це допомогло вченим розібратися, звідки ж він береться на кометі.

На їхню думку, кисень міститься у двох резервуарах, один із яких розташований біля центру ядра комети, а другий, менший — безпосередньо під поверхнею. І головним джерелом є саме внутрішня порожнина, наповнена сумішшю кисню, монооксиду та діоксиду вуглецю.

Загадка комети Чурюмова-Герасименко

Нові дослідження дозволяють пояснити невідповідність, яка вже кілька років муляє око астрономам. Річ у тім, що кисень — не такий уже й розповсюджений елемент у Всесвіті. І такої його кількості у складі комети просто не може бути. Принаймні, якщо він утворюється з води.

Нове дослідження дозволяє трохи прояснити ситуацію. Величезної кількості води та кисню на кометі Чурюмова-Герасименко може й не бути. Яким би великим не був внутрішній резервуар, кількість кисню у ньому відносно невелика, просто його виділяється відразу багато.

Щоправда, на цьому зрозумілі речі закінчуються. Оксиди вуглецю могли потрапити всередину комети тільки з багатої на них частини протопланетної газово-пилової хмари. Як це сталося і чому кисню у складі туманності було так багато, лишається таємницею.