Комета Чурюмова — Герасименко: дні найкращої видимості

У ніч із 1 на 2 листопада комета Чурюмова — Герасименко (67P/Churyumov-Gerasimenko) пройшла перигелій — найближчу до Сонця точку своєї орбіти. Минулого разу вона проходила цю точку 13 серпня 2015 року, і на той час до неї була прикута увага всього наукового співтовариства: тоді в околицях комети знаходився європейський автоматичний апарат Rosetta, що здійснював її детальні дослідження. Трохи більше ніж через рік він припинив роботу, передавши на Землю величезний обсяг цінної інформації. Співробітники групи супроводу місії вирішили скинути його на кометне ядро. Це сталося 30 вересня 2016 року.

Положення внутрішніх планет Сонячної системи 12 листопада 2021 року, в момент найбільшого наближення комети Чурюмова — Герасименко до Землі

Тепер комета знову повертається до центральних областей Сонячної системи. Її нинішня поява є найзручнішою для спостережень у XXI столітті. Більш вдала конфігурація склалася лише 1982 року, коли «хвостата гостя» пройшла перигелій 12 листопада, а двома тижнями пізніше підійшла Землі на відстань 0,391 а.е. (58,5 млн. км). Тоді її вперше з моменту відкриття у 1969-му можна було побачити у порівняно невеликі аматорські телескопи. Подібні сприятливі умови її видимості складаються й зараз: маючи певний досвід, її вже неважко знайти на небі навіть у 80-міліметровий бінокуляр за умов помірно засвіченого неба.

Комета Чурюмова — Герасименко, сфотографована в ніч з 6 на 7 листопада 2021 року членом київського клубу любителів астрономії «Астрополіс» Сергієм Хоменком за допомогою 250-міліметрового рефлектора та камери Nikon D7200 (ISO6400).
Одиночний кадр без обробки, експозиція 30 секунд.
Комета Чурюмова — Герасименко (в центрі зображення), сфотографована ввечері 6 листопада співробітником ГАО НАН України Михайлом Лашком на обсерваторії Київського університету, де більшу частину свого життя працював Клим Чурюмов. Одиночний необроблений кадр, експозиція 30 секунд. Синьо-зелений колір неба спричинений міською засвіткою.

8 листопада, маючи приблизно 9-ту зоряну величину, комета Чурюмова — Герасименко пройде у градусі південніше Поллукса — найяскравішої зірки сузір’я Близнюків. 12-го числа вона опиниться на мінімальній відстані від нашої планети (у 0,418 а.о. або 62,6 млн км), а наступного дня перетне уявну межу сузір’я Рака. Десь у ці дні спостереженням почне заважати Місяць. Наприкінці листопада комету можна буде побачити приблизно в градусі північніше розсіяного зоряного скупчення M44 «Ясла». Весь цей час вона віддалятиметься від Землі та Сонця, а її видимий блиск — відповідно падати, але до кінця року він все ще має помітно перевищувати 11-у величину.

Шлях комети Чурюмова — Герасименко по зоряному небу з вересня 2021 по лютий 2022 року. Джерело: in-the-sky.org

Наступна поява комети у 2028 році буде невдалою (вона пройде перигелій 9 квітня, коли Земля розташовуватиметься по протилежний бік від Сонця), а от у 2034-му умови її видимості виявляться схожими на ті, які мають місце нинішнього року — щоправда, дистанція максимального зближення складе вже 0,452 а. (67,6 млн. км). Після цього подібна сприятлива конфігурація настане лише далекого 2067 року. Тому не пропустіть нагоди на власні очі побачити цей цікавий небесний об’єкт, відкритий українськими астрономами!