Зоря «зафотобомбила» знімок Hubble

Абсолютна більшість зазнімкованих телескопом Hubble об’єктів перебувають на величезних відстанях від Землі, вимірюваних у мільйонах або навіть мільярдах світлових років. Але часом на його знімки потрапляють і набагато ближчі небесні тіла.

Галактика Arp 263. Джерело: ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton, A. Filippenko

Саме це і відбулося на представленому знімку. У його правій частині домінує яскравий об’єкт. Це зоря BD+17 2217, яка розташована в нашому Чумацькому Шляху. Світило оточене т. зв. дифракційними променями. Це характерний оптичний ефект, який часто спостерігається на знімках телескопів-рефлекторів. Він виникає через дифракцію світлового потоку на розтяжках, що підтримують вторинне дзеркало.

Зазвичай дифракційні промені мають хрестоподібну форму. Але у випадку з BD+17 2217 ми бачимо відразу два набори «хрестів». Це пов’язано з тим, що зображення було складено за результатами двох окремих спостережних сесій.

Метою спостережень Hubble була не зоря, а набагато віддалений об’єкт — неправильна галактика Arp 263, яку можна побачити в лівій частині кадру. Вона розташована на відстані 25 млн світлових років від Землі у напрямку до сузір’я Лева.

Arp 263 вкрита безліччю барвистих плям. Це регіони активного зореутворення. Астрономи вважають, що зовнішній вигляд і підвищена активність Arp 263 пояснюється тим, що вона утворилася внаслідок злиття двох галактик.

Hubble зазнімкував Arp 263 під час двох проєктів. Метою першого були спостереження місць недавніх наднових, на кшталт SN 2012A, яка спалахнула в Arp 263 трохи більше ніж десять років тому. Астрономи використовували потужну ширококутну камеру WFC3 для пошуку залишків колосального зоряного вибуху. Друге дослідження є частиною кампанії знімкування всіх раніше не спостережуваних особливих галактик із каталогу Arp. Його мета — пошук перспективних об’єктів для подальшого вивчення за допомогою космічного телескопа James Webb.